Lærerstudentene Yvonne Susanne Hebnes og Elisabeth Udnes Johannesen er klar for å flagge sitt standpunkt i den pågående konflikten mellom Kommunenes Sentralforbund og Utdanningsforbundet. 1.mai stiller de under parolen ”Forsvar lærernes arbeidstid”.

– Lærerne har i dag en sentral arbeidstidsavtale, men dersom den blir desentralisert slik KS ønsker, blir det i praksis kommuneøkonomien som vil styre vår hverdag, sier Hebnes.

Studentene frykter at det vil bli store lokale forskjeller, dersom det blir opp til rektorene på hver enkelt skole å avgjøre hvordan lærernes arbeidstid skal disponeres.

– Med en stram kommuneøkonomi kan det bli press på rektorene til å pålegge lærerne å undervise når de egentlig skal drive for- og etterarbeid. Lærerne mister retten til å styre sin arbeidstid til det beste for elevene, sier Hebnes.

Stridens kjerne

Mange har fått med seg konflikten mellom partene, som i stor grad har vært fokusert på lærernes sommerferie. Men det er ikke stridens kjerne, mener studentene.

– Mange tror lærerne har ferie når elevene har det, men slik er det ikke. Lærerne har lange arbeidsdager, som de avspaserer om sommeren, sier Johannesen.

Studentene ser heller ikke hensikten med at lærerne skal tilbringe flere arbeidsuker på tomme skoler.

– Som lærer bruker man tiden best når det er elever på skolen. Dessuten kan man ikke planlegge alt som skjer i et skoleår om sommeren. En elev kan få en familiekrise eller det kan oppstå en mobbesituasjon i november. Det er umulig å forutsi, og vi trenger arbeidstimer til å takle det uforutsette, sier Johannessen.

Samler kreftene

1. mai blir studentene å finne sammen med sine kommende kolleger i toget. Jentene håper mange vil støtte lærernes kamp.

– Hadde disse endringene hatt en faglig forankring, ville det vært en annen sak. Men når det kommer fra noen som jobber med rammebetingelser for kommuneøkonomien, skjønner man at det ikke er kvaliteten i skolen som er fokus, sier de.