FÅ I TROMSØ: Mystore, her representert ved daglig leder Yngve Larsen, har 1200 butikker som bruker deres nettbutikkplattform.           Kun 4-5 av disse hører hjemme i Tromsø
            (Foto: Ronald Johansen)

FÅ I TROMSØ: Mystore, her representert ved daglig leder Yngve Larsen, har 1200 butikker som bruker deres nettbutikkplattform. Kun 4-5 av disse hører hjemme i TromsøFoto: Ronald Johansen

Få satser med nettbutikk i nord

Nordnorske bedrifter har frem-deles en vei å gå når det gjelder å satse på nett.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

TROMSØ: Bransjenettstedet Netthandel.no har analysert mer enn 6.500 norske selskaper som driver netthandel, og av disse var bare 1,7 prosent fra Troms. I underkant av fem prosent av nettbutikkene hørte hjemme i ett av de tre nordligste fylkene.

Netthandel.no har her tatt utgangspunkt i tall fra Proff.no.

– I Nord-Norge er avstanden til butikkene ofte stor. Når utvalget på nett også er større, prisene lavere og det er så mye lettere å sammenligne produkter og priser, er netthandel et godt alternativ til tradisjonell handel. Nord-Norges befolkning har forstått dette og handler mye på nett, men det ser ut til at næringslivet i Nord-Norge har sovet i timen, sier Ole Martin N. Evensmo, redaktør for bransjenettstedet, i en pressemelding.

LES OGSÅ: - Mange ser netthandel som en trussel

Viktigere promotering

Førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen Tromsø, Anders Hauge Wien, mener det er veldig viktig å ha nettbutikk i dag.

– Man går ofte på nettet når man skal ha informasjon om produkter og tjenester, og ofte starter man i Google når man skal ha et produkt. Å ha en nettbutikk der man promoter produktene sine blir viktigere og viktigere, mener han.

Han tror man må være veldig god på service og opplevelse, hvis man skal overleve uten nettbutikk i lengden.

– Hvis man kan kjøpe de samme produktene på nett, til en lavere pris, vil man til slutt gå under hvis man ikke har noe annet som gir butikken en fordel, sier han.

LES MER: Svindel på netthandel mer enn doblet

Han tror kunnskapen rundt bruk av nett er mangelfull i en del små butikker.

– Forbrukerne bruker nettet når de handler i mye større grad enn tidligere. Å være synlig på Internett er viktig. Mange synes det er mer bekvemt å handle fra sofaen, enn å gå på kjøpesentere. Dessuten er folk mer rasjonelle, og liker å sammenligne priser og gjøre undersøkelser før de kjøper produkter, sier Wien.

På nett

Tromsøbedriften Mystore ble startet i 2006. De drifter en netthandelsplattform der de leverer tekniske løsninger for kunder som vil starte nettbutikk.

Daglig leder Yngve Larsen tror ikke tallene fra Netthandel.no er langt unna sannheten.

– Det finnes en god del eksempler på dem som har turt å satse på nettbutikk i Troms, men mange hadde nok hatt mye å tjene på å tørre å selge i flere kanaler, sier Larsen.

Han opplever at det for dem som ønsker å starte butikk i dag, gjerne yngre mennesker, er en selvfølge å være til stedet på nett.

– Detaljhandelen har gjennomgått et generasjonsskifte. Faghandelen i byene vil ikke forsvinne, men det vil være en endring. De vi møter i dag som vil starte butikk, vil også være til stedet der folk er – på nettet. Folk er ikke like mye i Storgata nå, som de var før, mener Larsen.

LES OGSÅ: MAS lanserer digitalt visningsrom

Rundt 1.200 nettbutikker i Norge benytter seg av Mystore sin plattform. Kun fire-fem av disse holder til i Tromsø.

– Vi har et kart som viser hvor kundene våre er plassert. Det er tett sørpå, men bare noen få i Tromsø, sier Larsen.

Han tror kundene i dag helt andre forventninger enn bare for tre år siden.

– Hvis jeg for eksempel skal ha en ny boremaskin, går jeg først innom ulike nettbutikker og finner ut hva de har, og om den er på lager. Jeg drar kun til butikken om jeg vet at de har det jeg er ute etter. De som ikke er til stedet på nett mister den muligheten, mener han.

Er med på utviklingen

Wintervold kan fortelle at det i disse dager jobbes med å oppgradere nett-siden så det vil bli mulig å både bestille og betale på nett.

 – Vi er godt i gang med arbeidet og vil få på plass både betalingsløsninger og produktkataloger på nett på alle plattformer.

Wintervold understreker at dette på ingen måte vil gå på bekostning av butikklokalet i sentrum.

– For meg er det å være i sentrum noe av det aller viktigste. En nettbutikk vil heller ikke kunne erstatte den servicen, rådgivningen og informasjonen du vil få ved å komme innom butikken – også det å kunne ta og kjenne på produktene er viktig i min bransje, sier Wintervold.

– Dette blir et alternativ til de som ikke har mulighet til å komme innom.

Wintervold kan også fortelle at dette er en måte å møte fremtiden på.

– Vi vil jo være der kunden er, og all statistikk tilsier at netthandel øker. Dermed vil vi være med på utviklingen og vil videre – uten at det går på bekostning av det vi har i dag.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: