Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, kunne mandag legge fram helt ferske resultater av manuell sykkeltelling. Siden fjorårets telling kan fylkesråden notere seg for en pen sykkeløkning.

Les mer: Stort engasjement for en bedre sykkelby

Generell sykkelbølge

- Vi har hatt en økning på 6 prosent. Det viser at mange sykler og at det også er mange som ønsker å sykle. Det viser at prosjektet Sykkelbyen Tromsø er viktig og gir resultater, sier Prestbakmo.

Prosjektlederen for Sykkelbyen Tromsø vil imidlertid ikke alene ta æren for økt sykling.

- Jeg tror nok ikke vi kan ta æren alene. Det er generelt større interesse for sykling. Vi har en svak økning og jeg tror sykkelbyprosjektet forsterker den, sier Gjert-Henrik Vedeler.

Les mer: Vellykket sykkelfestival

Videreføre prosjekt

Økning til tross, Tromsø er fortsatt et godt stykke unna det nasjonale målet på 10 prosent sykkelbruk i storbyene. I Tromsø ligger sykkelandelen på beskjedne 4 prosent.

- Det er veldig store ambisjoner, men vi skal ha opp andelen syklister, slår Ivar B. Prestbakmo fast.

Prosjektet Sykkelbyen Tromsø avsluttes ved utgangen av året. Fram til da skal den videre sykkelstrategien hamres ut og bli en del av Transportnett Tromsø som Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen står bak.

Les mer: Vil samle sykkelmiljøet

Del av Transportnett

- Sykkelbyprosjektet skal videreføres gjennom Transportnett, som er et helhetlig prosjekt hvor både ny Tverrforbindelse, Kvaløyforbindelse, bussatsing og gang- og sykkelveier inngår. Utfordringen er å legge til rette for at det er mulig å sykle, og at nye infrastrukturtiltak legger til rette for gåing, sykling og kollektivtransport til og fra jobb og fritid, sier fylkesråden.

Flere store og små tiltak er allerede gjennomført for å gjøre det lette å være syklist, og flere kommer.

- Hovedveinettet skal blant annet skiltes med burgunderrøde skilt for syklister. Det aller viktigste til høsten blir å utarbeide en sykkelstrategi som skal forankres i Transportnett Tromsø. Det skal utløse statlig finansiering i tillegg fra kommune, fylkeskommunen og veivesen, for at vi kan øke sykkelandelen, sier Ivar B. Prestbakmo.

Les mer: Det er kult å bruke sykkelhjelm