Hansen er kaptein på ”MS Artania”, et tysk cruiseskip med plass til 1.200 passasjerer. I går lå skipet til kai i Breivika med 1.037 tyskere, sveitsere og østerrikere om bord.

Et opphold i havna, inkludert loser, miljøavgifter og passasjeravgifter, kan ifølge Hansen beløpe seg på flere hundre tusen kroner. Han er ikke fornøyd med det han får tilbake for pengene.

– Breivika er ikke mye representativt for byen, det er et industriområde, sier Hansen.

Han mener Tromsø står tilbake for andre havner i Norge.

– På vestlandet har de vært veldig flinke, sier han, og mener at det viser at det er mulig å få ting til.

Få fasiliteter

Hansen etterlyser flere fasiliteter i Breivika, blant annet en liten terminal for å ta imot turister og mannskap.

– I dag er alt som møter turistene et shabby telt der det selges samiske suvenirer, sier han.

Noe av det verste er imidlertid situasjonen for mannskapet. ”Artania” har et mannskap på over 570 mennesker fra 32 forskjellige nasjonaliteter. Disse vil gjerne være på nett eller ringe hjem når skipet ligger til kai, men i Breivika finnes det verken telefon eller trådløst nettverk.

Shuttlebussene

Et annet av problemene er ifølge Hansen shuttlebussene som går mellom Breivika og byen.

Han forteller at Tromsø for noen få år siden lovet gratis shuttlebusser, men at det nå koster mye å bruke bussene. Han anslår at skipet bruker 10–15 tusen kroner på bussene ved hvert anløp.

– Det er skuffende at de går tilbake på det, sier Hansen.

Dårlig vei og merking

For de turistene som velger å gå inn til byen, noe Hansen forteller at er populært blant en del av de, venter det ingen hyggelig opplevelse.

– Veien er dårlig merket, og det har vært graving der siden jeg vokste opp, hevder kapteinen.

– I det minste burde de merke opp veien, så turistene finner veien til byen på en ordentlig måte, legger han til.

Frykter konsekvenser

Hansen forteller at de får mange reaksjoner på cruisegjester som er mindre begeistrede over forholdene i Breivika.

Selv har han ikke vurdert å legge til havn andre steder enn i Tromsø, og forteller at de med stort hell arrangerer turer til blant annet Fjellheisen og Villmarkssenteret.

Han synes Tromsø er en bra destinasjon, og forteller at han har vært med å lansere Lyngseidet som anløpssted, sammen med blant andre Ola Giæver.

Det er ifølge Hansen Breivika som er problemet, og han forteller at det blir lagt merke til i utlandet.

– Vi har en lang vei til å komme opp på en standard der vi kan sammenligne oss med andre, sier han.

Overrasket

Nestleder ved Tromsø Havn, Randi Thørring, er overrasket over kritikken fra Hansen.

– De tilbakemeldingene vi har fått fra cruiseskipene som har anløpt Tromsø i år har vært ubetinget positive, så dette kom litt overraskende på, sier Thørring til iTromsø.

Hun opplyser at havnen og kommunen har gode rutiner på å følge opp cruiseskip som legger til i Tromsø.

– Vi går ombord i alle førstegangsanløp og føler vi har en god dialog med alle cruiseskip.

Hun sier også at ordningen med gratis shuttlebusser fra Breivika var et prøveprosjekt som ble skrinlagt etter ett år.

– Det ble rett og slett for dyrt for oss, sier hun.

– Men de som ser ting vi må rette på, er selvsagt hjertelig velkommen til å dele det med oss, legger Thørring til.

TELT: Det eneste som møter cruiseturistene i Breivika i dag, er dette teltet der det selges suvenirer. Foto: Pia Engman