Tre store, skinnende cruiseskip ligger til kai nede ved Brevika. Turistene strømmer ut av skipene og ned på den harde asfalten. Det eneste som møter de er et enslig hvitt partytelt med noen samiske suvenirer. Havneområdet er ikke noe blivende sted for turistene. I stede blir de loset direkte inn i shuttle-bussene som går konstant til og fra sentrum.

Mye kritikk

Tromsø Havn har fått mye medieoppmerksomhet i sommer. Først var det en turist som sendte et brev til kommunen der han klagde på hvordan cruiseturistene blir mottatt på havna. Og for to uker siden gikk en kaptein hardt ut mot Tromsø Havn. Også han klagde på dårlige fasiliteter ved havneområdet.

LES OGSÅ: - Langt igjen til andre byer

Kunne vært verre

Markedsansvarlig ved Tromsø Havn, Harriet Willassen, sier de er klar over situasjonen.

– Havna er primært et industriområde, det er alle klar over. Havna er ikke så langt fra sentrum, så det kunne vært verre, forteller hun.

Selv om de er klar over kritikken er det ikke alt de kan endre på. Det som kanskje er mest ettrlyst er en terminal eller lignende i havneområdet, der man kan få tak i tirustinformasjon.

– På grunn av at dette er et industriområde så kan vi ikke sette opp et permanent bygg, forklarer Willassen.

LES OGSÅ: Gammel hurtigrute lå til kai i Tromsø

Wi-fi og informasjon

Inga Eira har solgt samiske suvenirer nede på havneområdet siden 1992. Hun har en klar formening om hva folk savner.

– De ansatte spør etter Internett og telefon. Turistene spør etter kart, taxi, eller rutebuss til byen.

Hun er vant til å måtte ringe etter taxi eller å gi ut veibeskrivelse for hvordan man kommer seg til sentrum. Samtidig har noen ting blitt bedre.

– Nå har det jo kommet merking til busstoppet her, og de har satt ut benker også. Det var de ikke før, da pleide jeg å låne ut stolene mine, sier Eira med et smil.

Tror folk er fornøyde

Willassen på sin side mener ikke at all kritikk er like berettiget.

– Cruiseskipene kunne jo selv tilbydd sine ansatte gratis internett og telefon, foreslår hun.

Og selv om hun er klar på at de har et forbedringspotelsiale, så tror hun ikke det står så dårlig til med havnen egentlig.

– Dersom det hadde vært så dårlig her hadde ikke turistene kommet igjen. Cruiseskipene er ganske brutale sånn sett.

Willassen opplyser om at de har god kontakt med både turistene og cruiseselskapene.

– Vi får inn ekstremt få klager.

Likevel setter hun pris på tilbakemeldinger og forteller at hun gjerne blir med på en dialog om hvordan man kan gi turistene en bedre opplevelse.