Vinmonopolets halvårstall er nå klare, og tendensen er klar: Med en økning i salget på 8,3 prosent fra i fjor – hele 25.000 liter – er polet på Jekta desidert størst i byen.

– Vi har drevet butikk på en byggeplass i tre år. Nå er vi ferdig, og det har stor betydning for omsetningen, sier butikksjef Stig Skogeng på Vinmonopolet Jekta.

Utfordringer

Han sier butikken hadde et godt år i 2010, før utbyggingen av nytt senter med dertil hørende utfordringer startet i 2011. Høsten 2012 flyttet polet inn i nye lokaler, men utfordringene for butikken var ikke over.

– Det nye gulvet måtte rives, og i den perioden måtte vi kjøre ned utvalget til kategori 4 – en butikk på størrelse med den de har i Bardufoss, sier Skogeng.

Stor butikk

At pilene i 2014 peker oppover, ser han derfor som naturlig.

– Vi ligger jo i et nytt senter der tilstrømningen av kunder er jevn og stigende. Mange kunder handler alt de trenger når de først er innom senteret, sier butikksjefen.

At butikken nå er i kategori 7 -blant de største butikkene til Vinmonopolet – er heller ikke uten betydning.

– Vi har jo også et svalrom med spesielle produkter for dem som er mer enn middels interessert i vin. Utvalget er stort, og det trekker også kunder, sier Skogeng.

Tilvenning

At salget i sentrumsbutikken går tilbake med 4,9 prosent, mener han har sammenheng med flyttingen til Nerstranda.

Folk må venne seg til at det er nye lokaler, og salgsmønsteret der vil vi kanskje ikke se før til neste år. Først da vil vi begynne å se hvordan salget fordeler seg mellom butikkene i Tromsø, sier han.

De mest populære varene varierer med sesong, og på Jekta har det ikke overraskende gått mye rosévin og hvitvin i godværet.

– Men totalt sett er øl den salgsgruppen som øker mest. Der har det vært en eksplosiv vekst, opplyser Skogeng.