Vinmonopolets halvårstall er nå klare, og tendensen er klar: Med en økning i salget på 8,3 prosent fra i fjor – hele 25.000 liter – er polet på Jekta desidert størst i byen.
– Vi har drevet butikk på en byggeplass i tre år. Nå er vi ferdig, og det har stor betydning for omsetningen, sier butikksjef Stig Skogeng på Vinmonopolet Jekta.
Dobler vinsalget i mai
Utfordringer
Han sier butikken hadde et godt år i 2010, før utbyggingen av nytt senter med dertil hørende utfordringer startet i 2011. Høsten 2012 flyttet polet inn i nye lokaler, men utfordringene for butikken var ikke over.
– Det nye gulvet måtte rives, og i den perioden måtte vi kjøre ned utvalget til kategori 4 – en butikk på størrelse med den de har i Bardufoss, sier Skogeng.
Vil lempe på reklamereglene for alkohol
Stor butikk
At pilene i 2014 peker oppover, ser han derfor som naturlig.
– Vi ligger jo i et nytt senter der tilstrømningen av kunder er jevn og stigende. Mange kunder handler alt de trenger når de først er innom senteret, sier butikksjefen.
At butikken nå er i kategori 7 -blant de største butikkene til Vinmonopolet – er heller ikke uten betydning.
– Vi har jo også et svalrom med spesielle produkter for dem som er mer enn middels interessert i vin. Utvalget er stort, og det trekker også kunder, sier Skogeng.
Tilvenning
At salget i sentrumsbutikken går tilbake med 4,9 prosent, mener han har sammenheng med flyttingen til Nerstranda.
– Folk må venne seg til at det er nye lokaler, og salgsmønsteret der vil vi kanskje ikke se før til neste år. Først da vil vi begynne å se hvordan salget fordeler seg mellom butikkene i Tromsø, sier han.
De mest populære varene varierer med sesong, og på Jekta har det ikke overraskende gått mye rosévin og hvitvin i godværet.
– Men totalt sett er øl den salgsgruppen som øker mest. Der har det vært en eksplosiv vekst, opplyser Skogeng.