Har du synet i behold, er det vanskelig å unngå å se skiltene som i alle ender av tunnelsystemet markerer at forgjengere og syklister er uønsket. Likevel får politiet i Tromsø ukentlig meldinger om folk som blåser i forbudet.

Mot bedre vitende

– Det skjer jevnlig, særlig i helgene, og spesielt på strekningen mellom sentrum og Giæverbukta, sier ordenssjef Tor Einar Eilertsen i Troms politidistrikt.

Blant folkene de møter på i tunnelene er det både lokalbefolkning og en og annen bortkommen turist. Men at ferdselen skyldes uvitenhet, tror ikke Eilertsen.

– Det er ganske tydelig at det ikke beror på skiltingen. Det er tydelig merket, og man trenger ikke bruke mange hjerneceller for å få med seg det, sier han.

De som ikke klarer å styre trangen til å ta seg inn i tunnelåpningen, blir vanligvis plukket opp av politiet underveis på sin ferd.

– Men vi kjører dem som regel tilbake der de kom fra, ikke dit de var på vei. Det er ikke gratis skyss vi driver med, sier Eilertsen.

Livsfarlig

Han skjønner ikke helt motivasjonen for å sykle eller gå i tunnelen, og peker på at forbudet har sin årsak.

– Bilistene er ikke forberedt på å møte folk til fots eller på sykkel inne i tunnelen. Fortauene der inne er til hvis det oppstår motorstopp, og de er ikke egnet til å spasere på. De er smale, og har man litt innabords er det ekstra skummelt, sier ordenssjefen.

Så langt har ikke politiet i Tromsø hatt for vane å bøtelegge myke trafikanter, i hvert fall ikke i denne sammenhengen. Det betyr imidlertid ikke at de ikke har muligheten.

– Det er ferdsel mot forbudsskilt, og det kan vi gi 900 kroner i bot for, sier Eilertsen.

Han anmoder folk til å motstå fristelsen, og heller ta seg rundt på lovlig vis, uansett tid på døgnet.

– Jeg vil anta at de fleste har andre ting de heller vil bruke 900 kroner på, enn å oppholde seg inne i tunnelen, sier Eilertsen.

Ikke tilrettelagt

Statens vegvesen vil ikke slippe til verken syklister eller fotgjengere i Tromsø-tunnelene.

Når det gjelder syklister har Statens vegvesen lagt til rette for gjennomkjøring i flere tunneler i regionen, men ikke i Tromsø.

– Bilistene blir varslet om at det er syklister i tunnelen, og det ser ut til å fungere veldig bra. Men dette er noe vi prøver ut der det ikke er omkjøringsmuligheter, og det er ikke tilfellet i Tromsø, sier assisterende avdelingsleder for veiavdeling Tromsø, Eirin Blix.

Heller ikke hun kan forstå hvorfor folk velger tunnelene når de skal fra A til B i Tromsø.

– Man kan fint komme seg rundt utenom tunnelsystemet, så det har overhodet ingen hensikt. Utover skilting er det ikke noe vi kan tilføre for å forhindre det, men jeg vil på det sterkeste fraråde folk å gjøre det. Man utsetter både seg selv og andre for fare, sier Blix.

– Ikke et tema

Prosjektleder Gjert-Henrik Vedeler i Sykkelbyen Tromsø er ikke kjent med at det sykles i tunnelene.

– Det er et ukjent problem for oss. Jeg ser imidlertid ingen grunn til at noen skal sykle gjennom tunnelene – det er både ulovlig og trafikkfarlig, sier han.

For Sykkelbyen Tromsø har ikke ferdsel i tunnelene vært et tema, og eventuelle nye sykkelruter legges naturlig nok utenom tunnelsystemet.

– Det er en grunn til at det ikke er tillat, og jeg vil fraråde syklister å gjøre det, sier Vedeler.

TILLAtT: Sykkelvarsling er et grep for å bedre sikkerheten i tunnelene. Men i Tromsø er sykling overhodet ikke tillatt i tunnel. Foto: Statens vegvesen