Hjelper eldre og funksjonsnedsatte

Ungdomsbedriften Smekk-Trekk vil lage et spesielt dynetrekk, som har eldre og funksjonsnedsatte som målgruppe.

– Dynetrekket skal være lettere å re opp, sier Johanne Larsen, som er en av jentene som står bak ideen.

Hun forklarer hvordan det ser ut.

– Den har glidelås på tre av fire sider, slik at det skal være lettere å gli opp, sier hun.

– Vi har også en rund glider som gjør det enklere for eldre og funksjonsnedsatte å sette fingeren inn og gli, sier Johanne.

Rent praktisk skal det også være lett å få inn en dyne.

– Når du har glidd opp dynetrekket, så skal du kun legge inn dynen før du glider den inn igjen. Det skal kunne gå veldig fort, sier hun.

– Skal kunne føle på hverdagsmestring

Larsen forteller at det var hun som kom opp med ideen:

– Jeg har tenkt på dette veldig lenge. Det har hendt at jeg har hatt problemer med å re opp sengen selv, så jeg tenkte på hvorfor man ikke kan gjøre noe med det.

Krista Isabel Udrase-Brox legger til at det er en annen faktor som trigget dem.

– Nå er det slik at det er en nedgang på antall sykepleiere på sykehjemmene som kan passe på eldre og funksjonsnedsatte, i tillegg til at en eldrebølge er på vei, sier hun.

– Derfor lager vi et innovativt produkt som kan hjelpe dem i målgruppen til å styre sin egen hverdag, og føle på hverdagsmestring, sier Udrase-Brox.

For at produktet skal bli best mulig, har jentene brukt god tid på å planlegge.

– Vi har snakket om hvordan vi skal lage produktet i rundt et halvt år, sier Larsen.

– Tiden har blitt brukt på å diskutere hvilke type materialer vi kan bruke, og om vi skulle bruke glidelås eller knapper på dynetrekket, sier hun.

Har dere vurdert å bygge mer på ideen og fortsette selv etter at dere er ferdig på videregående skole?

– Det er faktisk en reell mulighet for det, ja. Vi synes det er utrolig interessant, og har fått mye kunnskap i blant annet lederskap og økonomi, sier Larsen.

VIL UTVIKLE PRODUKTET: Guttene er tydelige på at de vil jobbe mer med ørevarmerne. F.v.: Oskar Storm Lillebostad, Magnus Johan Jensen og Johannes Alejandro Thorstensen. Foto: Vithushan Packiyarajah

En annen ungdomsbedrift som har en ny forretningsidé, er «CozyEars».

– Viktig at håret ikke blir ødelagt

Leder i CozyEars, Oskar Storm Lillebostad, forteller at deres produkt skal være en ørevarmer, men at det skal ha samme effekt som en lue.

– Denne her skal kunne varme ørene dine, men håret ditt skal fortsatt kunne se bra ut, sier han.

– Stangen som holder begge ørevarmerne skal ikke være oppå hodet, men bak hodet. Dette skal løse problemet med at man noen ganger får «luehår», fortsetter Lillebostad.

COZYEARS: Slik ser deres ørevarmer ut. Foto: Vithushan Packiyarajah

Han sier at målgruppen for deres produkt egentlig er for gutter.

– Dette er egentlig mest for gutter og menn, men det funker også greit for jenter, sier han.

Lillebostad forteller at de har brukt god tid på planlegging.

– Vi har holdt på med dette siden vi begynte på skolen, etter sommerferien, sier han.

Grunnen til at han kom på ideen, var han selv fikk «luehår».

– Jeg går mye med lue på skolen, og ofte blir håret ødelagt på grunn av det. Derfor tenkte jeg at dette kunne være en god idé, sier han.