Kort oppsummert

  • Tromsøbrua opplever trafikkutfordringer med fotgjengere som bruker sykkelfeltet, noe som skaper farlige situasjoner.

  • Troms fylkeskommune vurderer nå forbedringer med blant annet skilting og belysning for å løse problemet.

  • Syklist Silje Aasnes ønsker bedre merking av veikryss og skilting i Tromsø.

  • Tromsø kommune påpeker utfordringene med stort snøfall og vekslende vær, men sier veiene holdes i henhold til normer.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av våre journalister

Daglig sykler Silje Aasnes over Tromsøbrua, på vei til jobb i hjemmetjenesten i Tromsø kommune. Her opplever hun stadig vekk å møte fotgjengere i den nordvendte traseen på brua; det smale feltet som er forbeholdt syklister.

Fotgjengere skal gå på den andre siden av brua. Men det er slett ikke alltid at dette blir oppfattet eller respektert.

Slalåmsykling

– Innimellom er det så mange fotgjengere i sykkelfeltet at vi syklistene må sykle slalåm mellom dem. Og turistene som går der virker overrasket over at det kommer syklister i «hytt og vær», sier hun, og legger til at det er nærmest uforståelig for henne om det ikke skjer ulykker i sykkelfeltet jevnlig.

Særlig trøblete mener hun det må være for syklister som ønsker å ha litt fart over brua – og for fotgjengerne som møter «fartselskerne».

Aasnes mener at de største utfordringene kommer med fotgjengere som kommer over brua fra den travle siden i Tromsdalen, hvor et mylder av myke trafikanter – i hovedsak turister på vei fra blant annet Ishavskatedralen og sherpatrappa – bidrar til en tidvis uoversiktlig trafikksituasjon.

Hun tror at problemet langt på vei kan løses med bedre og mer omfattende skilting.

– Nå står det bare ett skilt der som viser at traseen kun er for syklister, og det står midt i svingen. Asfalten er også merket, men det vises jo ikke på vinteren, sier Aasnes, som tenker at det blant annet burde vært skiltet litt lenger inn på brua.

GÅR I SYKKELTRASEEN: – Turistene som går der virker overrasket over at det kommer syklister i «hytt og vær», sier Silje Aasnes, og legger til at det er nærmest uforståelig for henne om det ikke skjer ulykker i sykkelfeltet jevnlig. Foto: Privat
FOTGJENGERE FORBUDT: Mange trosser skiltet som viser at fotgjengere ikke skal bruke den nordvendte traseen på Tromsøbrua. Foto: Ronald Johansen

– Vi har fått flere tilbakemeldinger

Aasnes’ ønsker kan vise seg å bli innfridd – for ifølge leder Tor Ivar Johnsen på seksjon for drift og vedlikehold i Troms fylkeskommune er ansatte hos ham i gang med å se på situasjonen ved Tromsøbrua.

– Det er ikke noe nytt at forholdene på fastlandssiden av Tromsøbrua er vanskelige. Vi har fått flere tilbakemeldinger om farlige situasjoner der, sier enhetslederen, og forteller at både skilting og belysning er blant forholdene som skal vurderes og eventuelt forbedres.

– Vi må finne en løsning for å få ledet fotgjengerne inn på den rette siden av brua, og sørge for en tryggere trafikkavvikling enn vi har nå, sier han, og legger til at utbedringene skal skje i samarbeid med Tromsø kommune, som eier grunn i det aktuelle området.

– Når vil vi se disse forbedringene?

– Det er foreløpig for tidlig å si noe konkret om dette, sier seksjonslederen.

LOVER BEDRING: Seksjonsleder Tor Ivar Johnsen i Troms fylkeskommune sier at de har folk i gang med å se på bedre løsninger for trafikkavviklingen på fastlandssiden av Tromsøbrua. Foto: Privat

– Et Tromsø-problem

Selv om Silje Aasnes sykler både til og fra jobben i hjemmetjenesten i Tromsø kommune, bruker hun mye bil i jobben. Det er ikke bare på Tromsøbrua hun mener det er problemer for syklistene.

– Det er et Tromsø-problem at det er dårlig tilrettelagt for syklister. Dette medfører jo at også bilistene irriterer seg grønne, hevder hun – og mener med dette å antyde at med bedre tilrettelegging for syklister, vil også bilistene få mer forståelse og tålmodighet med syklistene.

Hun tenker spesielt på isete og nedsnødde fortau, som tvinger syklistene ut i sporete veier. Her mener hun det oppstår farlige situasjoner mellom syklister og bilister. Hun opplever også at mange syklister holder høy fart – særlig på større «hovedveier» –, og at det krever en stor årvåkenhet fra bilistene, som ikke sjelden må bråbremse når de kommer inn fra mindre sideveier.

Løsningen må være bedre merking av farlige veikryss og flere skilt som viser syklistene hvor de skal sykle, mener hun.

Skylder på snøen

Ingeniør Regine Ada Aasjord Møkleby på seksjon for byutvikling i Tromsø kommune skriver i en e-post til iTromsø at det er store snømengder og vekslende vær i Tromsø.

– Sist år snødde det cirka seks meter totalt. I perioder kommer det veldig store snømengder og da er umulig å oppfylle alle forventninger om optimal drift, skriver Møkleby, og benytter anledningen til å rose seksjon for Bydrift i kommunen.

– De gjør en enorm innsats med snøbrøyting, strøing og andre vinteroppgaver. Vi er stolte over jobben som gjøres. Det er mye vei som skal brøytes. Snø og is er også en utfordring i alle norske byer, dette har vi sett mye om i media den siste tiden, skriver hun.

Og til Aasnes og Tromsøs andre syklister har ingeniøren følgende oppfordring:

– Der det er sykkelveier eller andre veier som er tilrettelagt for syklister er det satt opp skilt i henhold til veinormalene. Utover dette må syklister forholde seg til trafikkreglene på lik linje med alle andre trafikanter.