I slutten av april starter et av de største graveprosjektene i nyere tid i sentrum. Vann og avløpsseksjonen i kommunen skal skifte ut alt av vann og avløpsrør fra toppen av Storgatbakken ved Hansjordnesbukta, helt ned til krysset av Bispegata. Den om lag 500 meter lange strekningen vil derfor vi gravd opp, og vil være stengt for trafikk fra begynnelsen av mai og i verste fall til neste vår.

Les også: Pusser opp Vei-Tromsø

Det fører til store forandringer i trafikken rundt sentrumsområdet. Og størst endring vil de bli for bilister som daglig kjører til og fra fastlandet.

– Det er et stort prosjekt, som vil påvirke trafikken i området i høy grad. Vi må stenge av Storgatbakken helt, i alle fall ut året. Asfalteringen kommer nok ikke før til neste vår, men det er mulig man kan åpne for delvis trafikk før den tid, forteller avdelingsingeniør i kommunen, Trond Myhre.

Todelt prosjekt

Prosjektet skal deles i to, hvor man i mai stenger av fra krysset Bispegata og hele veien til krysset ved Elvegata. I neste del, som blir satt i gang i 2015, vil også veistrekningen fra Elevgata og nordover til Hansjordnesbukta bli stengt.

Stengningen av Storgatbakken fører til at alle bilister som skal kjøre til fastlandet og nordover på Tromsøya under prosjektets første del, kan kjøre via Skippergata.

Les også: Prioriterer ikke selvmordssikring

– Vi skal fjerne trafikkøya der, og gjøre det slik at bilister kan kjøre rett fram og til Hansjordnesbukta fra sentrum gjennom Skippergata, uten å måtte svinge inn mot fastlandet. Men det gjelder bare inntil del to av prosjektet blir klart, for da stenges muligheten å kjøre inn til Hansjordnesbukta fra Skippergata, forklarer Myhre.

Det betyr at bilister som skal nordover fra sentrum kun kan benytte seg av tunnelsystemet fra nyttår.

– Bruk tunnelen

Som en del av omkjøringen skal det også legges til rette for at kollektivtrafikk skal prioriteres i sentrum.

– Det vil under hele prosjektet bli redusert fremkommelighet for privat trafikk over Tromsøbrua. Her skal kollektivtrafikk som buss prioriteres, og det vil bli redusert hastighet til 30-sone, i tillegg til tre fartshumper ved nedfarten av brua mot sentrum. Det vil også være skilt som sier at bilister skal gi hensyn til buss, sier Myhre.

Han mener at trafikken over Tromsøbrua kan bli en flaskehals, spesielt i rushtrafikken. Derfor har han en sterk henstilling til alle.

– Vårt mål er at bilister skal benytte seg av muligheten til å bruke tunnelsystemet, både for å ta seg nordover fra sentrum, og til fastlandet. Det vil lette trykket på brua og Skippergata.

Tror det normaliseres

Han har forståelse for de trafikale utfordringene avstenging av Storgatbakken skaper, men har tro på at trafikkbildet vil normalisere seg over tid.

– Vi skal ha et prøveprosjekt der vi stenger av et par uker før selve gravingen starter. På den måten kan vi se om vi må gjøre små justeringer.

– Men stengningen gjør jo at de som skal til fastlandet må kjøre store omveier, spesielt etter at del to starter?

– Ja, det blir det. Men vi har godt utbygde tunnelsystemer som skal ta unna trafikken. Men det er klart, det kan bli kø i rushtimene, det er ikke til å legge skjul på. Vi håper bare at folk følger henstillingen og bruker tunnelen, sier Myhre.

Her skal det arbeides i byen.
ENDRINGER: På grunn av stengningen av Storgatbakken endres trafikkmønsteret ved bruhodet midlertidig. Foto: Ronald Johansen