Mandag var det offisiell og høytidelig åpning av Arctic Airlinks nye rute fra Finland via Sverige til Tromsø.

– Det er en historisk dag, vil jeg si. Den nye linje knytter bokstavelig talt sammen de tre nordligste landsdelene her oppe, sier samferdselsfylkesråd Ivar B. Prestbakmo.

Mottakskomité

Sammen med en rekke gjester hadde han møtt opp på Tromsø lufthavn for å møte det første flyet – som var beregnet å lande klokken kvart på ti mandag morgen.

Prestbakmo er optimistisk for den nye flyruta, og tror ikke at den vil lide samme skjebne som sin forgjenger som ble nedlagt i 2008.

– Denne gang er det en mer langsiktig finansiering på plass – det offentlige har gått inn med 75 millioner kroner over fem år, noe som vil gi nok økonomisk bærekraft til å få til en lønnsom rute, sier han.

Bookingbar

En annen viktig forskjell er at den nye ruta er knyttet til de internasjonale bookingsystemene der de store flyselskapene opererer slik at det er mulig å bestille gjennomgående reiser.

Ordfører Jens Johan Hjort var også i velkomstkomiteen for det første flyet.

Han peker på at den nye ruten forkorter reisetiden mellom de største byene på Nordkalotten med opp til syv timer.

– De jeg besøkte min kollega i Oulu i fjor brukte jeg åtte timer på å komme dit. Jeg reiste over ti breddegrader! Nå vil det ta meg litt mer enn en time, sier han.

Barents største flyplass

Flyplassjef Jonny Andersen sier at den nye rute er et viktig delmål. Ifølge ham vil ruten være nok et skritt på veien til å gjøre Tromsø til den mest brukte flyplassen i Barentsregionen.

– Jeg vil at Tromsø skal være den naturlige flyplassen man reiser til når man skal videre inn i regionen, sier han.

Han er ekstra fornøyd med hyppigheten til den nye ruten.

Fem ganger i uka

– Den går fem ganger i uka, og reisende vil slippe å bruke dagevis på å komme seg fram og tilbake til eksempelvis Luleå. Nå kan man dra ned på formiddagen, jobbe – og kunne ta morgenflyet hjem til Tromsø igjen, sier han.

– Nå kan faktisk folk i Tromsø og Luleå dra på besøk over en weekend. Prisene og hyppigheten gjør dette mulig også for vanlig folk – ikke bare næringsliv og politikere, sier Anna Björk fra Luleå.

Hun er en av de første 33 som tok turen fra Oulu og Luleå til Tromsø.

Hun er svært positiv til at det nå finnes et raskt alternativ til bilen – eller fly via hovedstedene i sør.

Næringsutvikling

Det samme mener Andreas Harnemo.

Han tror at flyruten vil bety vekst for ham og hans selskap.

– Det er litt avhengig av hvor mange kontakter jeg klarer å få her i Tromsø, men jeg ser for meg at jeg kommer hit et par-tre ganger i vår. Det vil være mulig nå som vi har fått en rask flyrute, sier han.

Han tror at det først og fremst vil være næringslivet og myndighetene som vil bruke ruta.

Det vil dog være en god del turister som finner veien over Kjølen.

– Jeg er her for å gå på filmfestival, så én gang i året vil i hvert fall jeg bruke ruta, sier Andreas Hoffsten.

Han tror også at det er mange svensker og finner som vil ta flyet til Norge for å fiske og oppleve Atlanterhavet.

– Mange vil komme hit for å oppleve naturen, sier han.

TERVETULOA: Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo og ordfører Jens Johan Hjort hilser den norske honorærkonsulen i Oulu – Tarja Karvola – velkommen til Tromsø. Foto: Christer Pedersen
FØRSTEREIS: Her takser det første Arctic Airlink-flyet inn mot utenriksterminalen i Tromsø. Foto: Christer Pedersen
BONDING: Robert Forsberg, adm.dir. i Arctic Airlink, konsul Tarja Karvola og fylkesråd Ivar B. Prestbakmo knytter bånd på Nordkalotten. Foto: Christer Pedersen
HYPPIGERE: - Nå kan man ta en weekend i Tromsø, sier Anna Björk fra Luleå- Foto: Christer Pedersen
FORRETNINGSMANN: Andreas Harnemo håper at flyruten mellom Luleå og Tromsø skal gi flere samarbeidsprosjekter for ham. Foto: Christer Pedersen
TURISME: Andreas Hoffsten tror mange vil oppleve naturen i Nord-Norge. Foto: Christer Pedersen