Beboerne langs Stakkevollveien nord for Forskningsparken ber om en redegjørelse for hvordan stadig økende nærings- og boligbygging i området har vært tillatt, uten at støy-, støv- og trafikktiltak er iverksatt.

Som minimumstiltak krever naboene at fartsgrensen fra Forskningsparken til Stakkevollan settes ned, og at fysiske barrierer mellom vei og fortau settes opp.

Ny trasé

Nabo Esther Idrupsen føler trafikken på kroppen. Hun har bodd langs veien siden begynnelsen av 50-tallet, men er ikke sikker på om en fartsreduksjon er veien å gå.

– Det som bekymrer meg er at trafikken allerede ofte står i stampe her. Med en fartsreduksjon er jeg redd det skal gå enda tregere, sier Idrupsen.

Hun setter sin lit til at myndighetene snart går i gang med å bygge den nye traseen i Terminalveien som det har vært snakk om så lenge.

– Det er uforståelig at så mye byggevirksomhet er satt i gang, uten at man overhodet har tatt hensyn til de menneskene som bor langs veien, sier nabo Katrine Aursand.

Lavere fartsgrense

Ifølge Aursand vil en lavere fartsgrense langs strekningen, føre til redusert støy – og støvplager, samt økt sikkerhet for beboerne som ferdes langs veien. Flere naboer iTromsø har vært i kontakt med, er enige i at dette ville vært et godt tiltak.

– Det er absolutt et godt strakstiltak. Slik som situasjonen er nå, risikerer vi livet vårt hver gang vi skal kjøre inn og ut av utkjørselen vår, sier Inger Eliassen.

Hun har bodd langs veien siden 90-tallet og kan bekrefte at trafikken har økt betydelig de siste årene.

- Tiltak kommer

– I den nye NTP er det satt av penger til å bygge ny vei fra rundkjøringen ved Fylkesvei 59 til Gimle, forteller fungerende seksjonsleder for Plan – og forvaltningsseksjonen i Statens vegvesen avdeling Troms, Edel Miljeteig Austlid.

Ifølge Austlid vil konkretiseringen av NTP komme i løpet av en uke eller to. Konkretiseringen går under navnet «Handlingsprogrammet 2014-17». Der blir det klart hvor mye penger som bevilges til den nye traseen nede ved Terminalgata.

– Støyskjerming vil da være en del av prosjektet, sier Austlid.