TOMASJORD: iTromsø har fått flere tips om at veimerkingen som ble lagt fredag på Tomasjordnes, må være fullstendig gal. I stede for å følge den gamle oppmerkingen, reduserer den gule sperrelinjen nå veibanen med over en meter.

– Jeg skjønner ikke helt hva de har gjort der. De har malt en heltrukket gul sperrelinje cirka 1 – 1,5 meter fra venstre kantlinje, som i mine øyne er midt i veibanen. Dette syntes jeg er ganske rart, for hvis man nå skal følge trafikkreglene og ikke krysse heltrukken sperrelinje (som alle per dags dato gjør) så vil dette i praksis si at det er 1 – 1,5 meter av veien som ikke kan brukes, skriver en tipser på mail til iTromsø.

Les også: Kompenserer med infrastruktur

Riktig merket

– Det er helt riktig. Den gule veimerkingen er lagt akkurat der den skal ligge, sier byggeleder Einar Irgens for veioppmerking i Troms og Finnmark i Statens vegvesen.

Årsaken er at selve rundkjøringen bare er dimensjonert for et kjørefelt, mens det er lagt opp til to kjørefelt inn i rundkjøringen.

– Det er nok litt lite gjennomtenkt da rundkjøringen ble laget. Det er slettes ikke ideelt med to kjørefelt inn i rundkjøringen, når selve rundkjøringen bare har et kjørefelt, sier Irgens.

Les også: Samferdelsesministeren: - Mener det kan bli bompenger

Så vidt han vet har det ikke oppstått noen ulykker som følge av at to kjørefelt plutselig blir et, uten forvarsel.

– Det går jo stort sett bra med biler, men om to store kjøretøyer hadde lagt seg ved siden av hverandre inn i rundkjøringen, hadde det blitt for trangt når de kom inn i rundkjøringen, forteller byggelederen.

Derfor har Statens vegvesen nå snevret inn kjørefeltet før de to rundkjøringene, slik at det blir tydelig at det bare er et kjørefelt.

– Man skal derfor ikke kjøre over den gule sperrelinja, sier Irgens.

Skal skraveres

Han har selv vært og sett på veioppmerkingen, og han synes også at den ser rar ut nå.

– Feltet mellom de to gule strekene skal skraveres. Årsaken til at det ikke er gjort, handler om i hvilken rekkefølge vi prioriterer de ulike veimerkingene. Når vi legger ny veimerking er midtstripene førsteprioritert. Deretter kommer gangfeltene og til slutt skraveringene. I tilfellet ved de to rundkjøringene ville det vært hensiktsmessig å få på skraveringene raskt, sier Irgens.

Les også: Fylkesvei i dårlig forfatning

Byggelederen skal sørge for at skraveringen kommer på plass så snart det lar seg gjennomføre.

– For alt jeg vet kan det hende at merkingsbilen er langt inn i Finnmark. Jeg vet derfor ikke akkurat når det blir skravert på Tomasjordnes, sier han.

13 millioner

Det er flere tusen kilometer som skal merkes i Troms og Finnmark i år. Tromsø er førsteprioritert og Irgens regner med at de nå er omtrent halvveis i oppmerkingene for i år.

– Vi startet opp første uka i mai, men måtte ta en pause på to uker fordi det ble for kaldt. Det er viktig at veibanen ikke er fuktig når det merkes, sier Irgens.

Det koster omtrent 13 millioner kroner for alle veimerkingene som skal utføres. Det er det islandske firmaet Vegamalun som legger de gule midtstripene, mens Eurostar legger de hvite kantlinjene. Byggeleder Irgens anslår at arbeidet med veimerking er ferdig i oktober.