Konfliktrådet i Troms har hatt en økning i antall saker første halvår av 2013, sammenlignet med fjoråret.

– Hittil har vi behandlet politianmeldte 105 saker, mot 95 saker i samme periode i fjor. Samtidig har vi behandlet flere uanmeldte saker enn i fjor, sier leder for Konfliktrådet i Troms, Hans Christian Askheimer.

Bevisst arbeid

Ifølge ham ligger årsaken til økningen i at konfliktrådet har arbeidet aktivt med å øke antall saker.

– Vi har reist rundt til ulike politidistrikter for å informere om arbeidet vårt, slik at politiet ikke skal glemme at vi finnes. Samtidig har vi hatt mer dialog med påtalemyndigheten og U18 — en avdeling av politiet i Tromsø som jobber med ungdom under 18 år, sier Askheimer.

Han møter mange mennesker som er svært fornøyde med at de har valgt å bruke konfliktrådet.

– Hvis en bussjåfør har blitt ranet, kan vi ikke megle oss fram til at gjerningsmannen ikke har ranet bussen. Men gjerningsmannen kan få en mulighet til å si unnskyld, og bussjåføren kan få en mulighet til å forstå hvorfor gjerningsmannen ranet og hvorfor han ranet akkurat denne sjåføren, sier Askheimer.

Ifølge ham bidrar samtalene både til å bearbeide traumer, og til å gjøre at partene får mer forståelse for hverandre.

Krever ressurser

Stina Andreassen, butikksjef på Cubus i Storgata, har imidlertid valgt å ikke bruke konfliktrådet når hun oppdager naskere i butikken.

– Vi synes det er for ressurskrevende å bruke konfliktrådet. Da må en av våre ansatte bort dit, og det tar lang tid, sier Andreassen.

Ifølge henne er det mer effektivt for butikken å bruke ressursene til forebygging.

– Vi alarmerer varene våre, passer på å ha en ryddig butikk og følger med på kundene vi har i butikken, sier hun.

Stina Andreassen, butikksjef på Cubus i Storgata, synes det er mer effektivt å drive forebyggende arbeid mot nasking. Foto: ESKIL WIE