Det graves over hele Tromsø med innsnevrede veibaner og stengte veier som trafikale konsekvenser. Enhetsleder Dag Ivar Andreassen i Bydrift har et anstrengt forhold til gravearbeid.

– Jeg vil jo helst ikke at det skal graves i det hele tatt i mine veier, sier Andreassen.

Samordning

Samtidig er det en nødvendighet han etter hvert har avfunnet seg med.

– Det viser jo at vi bor i en kommune med voldsom vekst, fortsetter Andreassen.

Nå håper imidlertid Bydrift å komme deler av de trafikale problemene til livs med sitt nye prosjekt som har fått tittelen «Samordning av infrastruktur i vei» (SIV).

– På fredag inviterer vi alle interesserte parter til et møte hvor vi presenterer prosjektet som vi håper skal spare kommunens innbyggere fra å bo over lengre tid i en byggesone, sier Andreassen.

SIV innebærer at alle som kan tenkes å grave i et område inviteres til å utføre sitt arbeid når veien først er åpen.

Stenges i fem år

– Når arbeidet er ferdig stenges veien i fem år, og ingen gravetillatelser vil bli gitt i det området før de fem årene er omme, forklarer Andreassen.

Nå håper Bydrift at SIV-prosjektet blir et verdifullt planleggingsverktøy som skal øke kvaliteten på arbeidene som utføres. Andreassen håper også at bilistene skal spares for tidkrevende omkjøringer, og ikke minst at hans egen etat slipper unødvendige overgravinger

– Entreprenørene skal jo rydde opp etter seg, mens vi har et ansvar for å følge dem opp, sier Andreassen.

MINDRE GRAVING: Veiarbeidet i Strandveien pågikk i nesten tre måneder sist høst. Foto: Ronald Johansen
SOM ET PINNSVIN: Det foregår gravearbeid over hele Tromsø som det fremgår av denne skjermdumpen fra Bydrifts publikumsportal. Foto: Skjermdump/ Tromsø kommune
BYDRIFT: Enhetsleder Dag Ivar Andreassen. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen