Denne uken kom kjøpmann Sindre Helmersen med et engasjert utspill på sin Facebook-side, i lys av butikkenes "priskrig" på de tradisjonelle julevarene:

"(...)Folk unner seg oftere god mat av høy kvalitet laget av produsenter som ikke lar seg rive med av priskrigen. Norske landbruksprodukter av god kvalitet blir borte fra butikkhyllene om vi ikke kjøper dem. Idag, ikke i morgen."

- Hjertesukket mitt er at det er noe som er feil når vi i økende grad ønsker å kjøre dyre biler, klage på bensinpriser, og bli sure hvis ribba ikke koster 20 kroner kiloen, sier Helmersen til iTromsø.

- Hvis man kan betale mye for en god bil, må man også kunne se at det koster for kvalitetsprodukter av ost og kjøtt. Og at man samtidig bidrar til at norske bønder sitter igjen med nok til salt i grøten de også.

Han mener vi ikke kan havne i en situasjon der vi manipulerer og avler frem dyr som har det helt forferdelig mens de lever, bare for at vi skal kunne spise billig kjøtt.

- Det er ikke god dyrevelferd, det blir ikke bærekraftige produkter av det.

Dyrevelferd

Helmersen delikatesser ble startet av Sindre Helmersen i 2002.

I tillegg til å profilere seg med mat og matkultur fra land som Italia, Frankrike og Spania, selger butikken også produkter produsert i Norge.

- Jeg har vært med ei stund, og sett både vellykkede og mindre vellykkede forsøk på å introdusere norske landbruksprodukter på markedet, sier Helmersen.

- Det vi ser nå er at bønder i Norge opplever at konsumentene i økende grad har betalingsvilighet for ekte bønder, ekte dyr og ekte håndverk.

Etter at han selv har gått over til å selge økologisk ribbe og kalkun, merkes etterspørselen uten at de har gjort noen stor innsats for å reklamere.

- Fra i fjor til i år har vi gått fra vanlig ribbe og kalkun, til å levere økologisk. Det er gledelig å se at dette er noe forbrukerne ønsker.

Han påpeker at mange produserer godt kjøtt på vanlig vis - men tror godkjenningen som "økologisk" er avgjørende for forbrukeren.

- Vi kan ikke konkurrere med større dagligvarebutikker i volum. Men vi ser at vi uten å løfte en finger har solgt økologisk ribbe, kalkun og julepølse som vi aldri hadde trodd vi skulle gjøre. Og som jeg alltid har trodd på i gastronomien: Hvis man tar hensyn til kretsløpet og dyrevelferd, vinner man på det, fordi man kjenner det på smaken.

Miljøhensyn

I juletidene får juleribba ekstra mye oppmerksomhet. Butikkene kriger om å gi de laveste prisene.

- Industriell svinekjøtt er aktuelt nå. Det blir produsert på en måte som ikke er miljøvennlig i utgangspunktet, og det har en langt lengre reiseveg enn om man handler ferskt kjøtt lokalt.

- Min erfaring viser at de produsentene som er standhaftige, står på, og er ærekjære for sine produkter enten det er kjøtt eller ost, klarer seg.

Helmersen bruker norsk og nordnorsk ost som eksempel, og sier at det for 10 år siden fantes det knapt betalingsvillighet for de norske ostene.

- Nå ser vi at om de har god kvalitet, og produsenten har vært tro mot sin konsept, så øker betalingsvilligheten.

Sindre Helmersen mener forbrukerne selv i stadig større grad vet å verdsette kvalitetsprodukter for en høyere pris. Foto: Foto: Geir Vidar Nubdal/Centerteam
Foto: Skjermdump: Facebook