Troms fylkestrafikk sitter igjen med et underskudd på nesten 60 millioner et to års drift. Nå har fylkesrådet vedtatt at billettprisene på kollektivtrafikk skal økes, og dermed er det regnet at passasjerene skal hente inn 6,6 millioner av underskuddet.

– Økningen har en direkte sammenheng med budsjettsituasjonen som vi er i nå. Vi har flere tiltak som vi skal gjennomføre, og økte billettpriser er et av tiltakene, forteller direktør i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones.

Dyrere å ta buss

Fra og med mandag 1.juli settes de økte takstene i drift, og en forhåndskjøpt bussbillett vil øke med to kroner, fra 30 til 32. Det samme gjelder en enkeltbillett som kjøpes på bussen, den vil øke fra 40 til 42 kroner.

Les også: Enormt underskudd for Troms fylkestrafikk

Fylkesrådet har også kommet frem til at periodebilletter skal økes med 40 kroner for en 30-dagers periode, og det ventes å gi en inntektsøkning på 1,7 millioner i år. Som en helårsvirkning vil det sikre 3,4 millioner ekstra i kassen.

Les også: Vil sparke ledelsen

Likevel hevder Bones at det slett ikke er passasjerer som må betale for Troms fylkestrafikks underskudd.

– Det er ikke en veldig stor økning, og det er slett ikke slik at passasjerer skal måtte betale for underskuddet. Disse endringene blir kun å dekke en liten del av det underskuddet som foreligger, sier Bones.

Nattbussen økes

I vedtaket kommer det også frem at nattbussen, som til nå har hatt ordinær takst, skal tilbakestilles til det nivået det lå på da Cominor hadde anbudet. Det betyr at en billett kjøpt på bussen vil øke fra dagens 40 kroner, til 60 kroner. Om den er forhåndskjøpt går beløpet fra 30 til 50 kroner.

– Vi ser ikke på økningen av nattbussen som en direkte økning, da vi kun går tilbake til prisnivået som det lå på i 2012. Det er ikke en økning i den forstand, men en tilbakestilling til det nivået vi har vært på tidligere, sier Bones.

Flere tiltak

Fylkesrådet har lagt til grunn av Troms fylkestrafikk selv må kutte kostnader internt for å få balanse i budsjettet, og Bones mener de har en rekke tiltak satt i stand.

– Vi har brukt mye på annonsering de siste årene, og der skal vi kutte mye. Det er flere utgifter som kan kuttes ned, uten at det går utover de ansatte. Dette er konkrete tiltak som vi jobber med innad i organisasjonen, og det må vi komme tilbake til.

Les også: Du må betale gigantunderskudd

Han har forståelse for at passasjerer ikke vil ha økning i prisene, men han mener at Tromsø har et godt tilbud sammenliknet med andre norske byer.

– Hvis vi sammenlikner prisene her med andre steder, ligger vi godt an. Vi har også besluttet å regulere prisene 1.januar hvert år for å følge konsumprisindeksen. Det vil tilsi en liten økning hvert år, og det er noe som blir gjort de fleste steder. En slik økning har ikke vi gjort tidligere, og dermed har prisene vært under det normale nivået, mener Bones.

Disse vedtakene er fastlått av fylkesrådet:

  •  Ikke rabatt på allerede rabatterte billetter ved betaling med Tromskortet Verdikonto

  • 1. juli økes prisen på alle periodebilletter med 40 kroner per 30-dagersperiode, med unntak av Ungdom Total.

  • 1. juli økes prisen på billetten Ungdom Total fra 550 til 600 kroner per måned

  • 1. juli økes billettprisen på nattbussen i Tromsø til 50 kroner for forhåndskjøpt billett og 60 kroner ved kontant betaling

  • 1. juli økes minstetaksten for bussbillett fra 30 til 32 kroner. Ombordtillegget ved kontant betaling av billett på bussene i Tromsø beholdes på 10 kroner per billett

  •  Anløp Laukvik for ferga Belvik - Vengsøy innstilles i perioden 1. januar til 30. mars og 1. oktober til 31. desember. I samme periode reduseres antall anløp av Mjøvik til 2 per uke. Anløp av Risøy tas ut av ruten permanent.

Kurt Bones, direktør i Troms fylkestrafikk, mener at økningen i prisene ikke betyr at passasjerer skal betale for underskuddet.