Tromsø-politikeren, kjent som statssekretær og som tidligere leder av planutvalget, kan rett og slett ikke se at traseen som styremaktene i Tromsø går for på østsiden av Ramfjord er realiserbar.

– Nei, jeg tror den veien aldri blir bygd. Man lager altså E8 lengre enn den er nå samtidig som det blir mye dyrere enn å legge veien på vestsiden. Det syns jeg er håpløst, sier Revold.

Ulogisk

Han mener det er ulogisk å legge veien opp på Ramfjordmoen all den tid byrådet og Tromsø kommune ikke også planlegger for Tindtunnelen.

– Hadde man hatt tunnelen med i planen, så hadde det vært logikk i dette. Men de går ikke klart og tydelig inn for Tindtunnelen og da henger ikke prosjektet på greip for meg, sier SV-eren.

Han understreker at han slett ikke er noen tilhenger av Tindtunnelen. Tvert imot. Tunnelen vil bli et pengesluk på anslagsvis 2,5 milliarder kroner og vil spise av alle andre trafikktiltak i regionen, mener Revold, og nevner blant annet Kvaløyforbindelsen.

- Jeg er veldig imot hele Tindtunnel-prosjektet, men er enig med daglig leder Terje Walnum i en ting: Byrådet har mistet momentum i denne saken, sier Revold.

DEBATTINNLEGG: Ingen brukbar E8 uten Tindtunnelen

Klar for vestsiden

Jens Revold tipper at vestre alternativ fort kan komme på banen igjen.

– Jeg tror ikke at man klarer å komme igjennom med dette prosjektet i denne stortingsperioden. Og definitivt ikke i denne kommunestyreperioden. Blir det et skifte i Tromsø til høsten så vil man nok se nøye på vestsiden, som jo langt på vei ligger klar som prosjekt. Partiene på venstresiden er klare for det, sier Revold.

LOKALAVIS FOR RAMFJORD: Følg oss på Facebook her!

Spørsmål om grunnforhold

Et skjær i sjøen for vestalternativet er grunnforholdene på Leirbakken, dit brua skal gå fra Andersdalen-siden.

- Det er vel det eneste forbeholdet som må tas, nemlig at grunnforholdene er så dårlige der at det skulle bli fullstendig umulig å bygge bru. Men det kan jeg ikke se for meg skal skje, sier Revold.

- Øst eller vest?

Byrådslederkandidat Kristin Røymo har da også sagt til iTromsø at det østre alternativet må skrotes og at veien på vestsiden må på banen igjen, mens samferdselsbyråd Britt Hege Alvarstein sa følgende i desember:

– Nei, det vestre alternativet er dødt. Det er det østre alternativet som gjelder.

Hele E8-saken skal behandles av kommunal- og moderniseringsdepartementet nå på nyåret - sannsynligvis før påske.

SKEPTISK: SV-veteran Jens Revold har ledet planutvalget i fire år og har også en fortid som statssekretær. Foto: Jon Terje EiteråJon Terje Eiterå