I en pressemelding Bryggeri- og drikkevareforeningen publiserte denne uken, viser det seg at nordmenn har høyere fokus på å drikke sukkerfri brus – og er kraftig foran resten av Europa.

– Nå runger folkehelsejubelen over tappelinjene, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen i samme pressemelding.

Ifølge ham er det slik at norske brusprodusenter har jobbet systematisk for å styrke de sukkerfrie produktene, noe som skal ha gitt resultater over lengre tid.

Rekorden for sukkerfri brus

I Bryggeri- og drikkevareforeningens undersøkelse viser tallene at i 2015 var 43 prosent av brusen på markedsandelen sukkerfri. Innen 22. august i år lå denne kategorien på hele 71 prosent, noe som også skal være ny rekord, ifølge pressemeldingen.

MYE SUKKERFRI BRUS FOR NORDMENN: Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Erlend Vagnild Fuglum, forteller at forbrukeren påvirker markedet. Foto: Morten Brakestad

For å se forskjellen har foreningen sammenlignet med andre land. I EU ligger markedsandelen på 30 prosent, men det er verdt å nevne at tallene fra EU har også ulike saftvarianter. I Danmark er andelen 43 prosent, mens i Sverige er den 50 prosent.

Fuglum forklarer hvorfor tallene er så varierende.

– Forbrukeren er sjefen, og til syvende og sist handler det om at folk flest skal velge sukkerfritt når de står foran kjøledisken. Derfor har bransjen investert tungt i innovasjon og utvikling av oppskrifter og smaker.

– I tillegg har vi prioritert de sunnere variantene i markedsføringen, sier Fuglum.

Andre metoder for å få tak i annerledes brus

SSB har også gjort en undersøkelse som viser at grensehandelen er på full fart opp igjen.

Fuglum sier byrået dokumenterer at brus og mineralvann utgjør hele 10 prosent av handlekorgen for dem som tar turen til Svinesund.

– Det er altså omfattende volumer vi ikke klarer å påvirke, og vi er urolige for at andelen sukkerbrus i svenskehandelen skal være betydelig høyere enn det vi får til her hjemme, sier direktøren.

At folk hamstrer og tar med seg varer fra Sverige frykter han bidrar til overkonsumering.