- Vi har som ambisjon å få til et helårig tilbud på fergen mellom Brensholmen og Botnhamn. Den går per i dag kun i fire måneder på sommerhalvåret, men et tilbud hele året vil åpenbart gange reiselivsnæringen både i Tromsø og på Senja. Det blir et økonomisk spørsmål, men vi jobber med saken så det er enda for tidlig å si noe konkret om og eventuelt når vi får det på plass, sier Prestbakmo, som er fylkesråd for samferdsel og miljø (Sp).
NHO-direktøren etterlyser mer press på Avinor
Ser på muligheter
Når det gjelder å få opp flere engelske skilt, er det Statens vegvesen sitt ansvar, men Prestbakmo sier at det ikke er umulig at fylkeskommunen vil prøve å påvirke dem til å ha reiselivsnæringen i bakhodet når det gjelder akkurat dette. Flere rasteplasser og toaletter er også noe de vurderer.
– Spesielt når vi ser den formidable økningen av nordlysturisme de siste årene, så må man jo også se på hvordan vi kan legge fasiliteter mer til rette for dem. Det er derimot en utfordring å finne ut hvordan og hvor man skal etablere rasteplasser, og hvordan man skal finansiere både brøyting og vedlikeholde av dem. Jeg og næringsfylkesråden er på saken, men siden vi ikke får noen ekstra midler fra Staten til dette, så må vi være kreative, sier Prestbakmo.
Bekymret for Avinors Langnes-prioriteringer
Vil bli bedre på eksisterende fasiliteter
Av andre ting det jobbes med er å tilrettelegge mer for turister og tilreisende på allerede eksisterende tilbud.
– Når det gjelder samferdselens samlede infrastruktur, skal både buss, båt og ferge ut på nye anbud i store deler av fylket, også i Tromsø etter hvert. Da vil vi holde et øye med å få tilbud mer tilpasset tilreisende og se hvordan vi kan gjøre det enklere og bedre for dem å utnytte allerede eksisterende tilbud. Tromsøkortet vi lanserte i sommer var bare starten, sier Prestbakmo.
LES OGSÅ: Avinor utsetter byggingen av ny utenlandsteminal (Pluss-sak)