Studentene på Universitetet i Tromsø har et eget studentparlament, som nå har fått nye ledere.

Marte Seland (21) fra moderat liste er valgt som ny leder av studentparlamentets arbeidsutvalg og Aurora Skagen fra sosialdemokratene (26) er valgt som nestleder.

– Vår viktigste jobb i året som kommer er synlighet for studentparlamentet. Det er få som vet om oss, og det tenker vi å gjøre noe med gjennom stand-virksomhet, nyhetsbrev til alle studenter og kanskje en egen blogg. Etter fusjonen har vi blitt et veldig bredt universitet, med campuser i Tromsø, Alta, Narvik og Harstad. Vi skal derfor bruke mye tid på samarbeid mellom campusene og reise mye rundt, sier Seland.

Les også: UiT får 40 millioner til forskning

Tapte valget, men ...

LEDER: Marte Seland er psykologistudent på andreåret og (21) blir nå studentparlamentsleder på UiT.

– Dere representerer jo Moderat Liste og Sosialdemokratisk liste som begge gikk på et solid valgnederlag mot Grønn liste. Hvordan klarte dere likevel å ende opp med lederposisjonene?

– Det er kun 15 av de 31 plassene i studentparlamentet som deles ut ved valget, resten er blant annet fakultetsrepresentanter. Jeg meldte mitt kandidatur som leder tidlig, og ble valgt uten motkandidat. Men mye ble avgjort gjennom samtaler før møtet, og ved at folk tidlig fremmet sine kandidatur, sier Seland.

Arbeidsutvalget er et utvalgt av fire studenter som blir valgt for ett år og jobber med studentpolitikk på heltid som lønnet arbeid.

– Det har blitt en god representasjon i arbeidsutvalget, og alle de tre største listene er representert, sier Skagen.

Les også: UiT på toppliste over mest «googlede» universiteter

Gjennomslag

NESTLEDER: Aurora Skagen (26) studerer samfunnsøkonomi og blir nå nestleder ved studentparlamentet.

– Jo, vi vil fortsette arbeidet med digitalisering av eksamener. Det er allerede gjort et godt arbeid av det sittende arbeidsutvalget, og nå er nesten alle skoleeksamen på HSL-fakultetet, juss og psykologi gjennomført på data istedenfor med penn og papir, sier den nyvalgte lederen.

Belønne dyktige forelesere

En annen sak studentlederne er enig om er belønning av gode forelesere.

– Det er på høy tid at vi begynner å likestille forskning og undervisning. Vi ønsker å belønne gode forelesere med bedre lønn, og en engangssum til fakultetet. Jeg tror vi alle har hatt lite engasjerende forelesere, og nå vil vi gi anerkjennelse til de som er dyktig, avslutter Skagen.