Den årelange konflikten om skipsverftstomta kan fredag finne sin endelige løsning når Riksantikvaren og kommunen møtes til megling. Fortidsminneforeningen i Tromsø mener det er fullt mulig å finne en kompromissløsning som tilfredsstiller alle parter.

– Det finnes en løsning som utbygger bør kunne leve med og som likevel vil tilfredsstille Riksantikvarens krav, sier Jos Kögeler, leder i Fortidsminneforeningen i Tromsø.

Les også: Skipsverftet kjøper russiske flytedokker.

Færre p-plasser

Striden står blant annet om hvor mye som kan bygges på tomta hvor Tromsø Mekaniske i dag driver sin virksomhet. Kommunestyret har vedtatt et byggeprogram på 60.000 kvadratmeter, mens Riksantikvaren bare vil tillate 8.000 kvadratmeter, tilsvarende dagens bygningsvolum på eiendommen.

– Det bør være mulig å møtes for Riksantikvaren og kommunen uten nevneverdig reduksjon av byggeareal. Med de planene som foreligger, med de høyeste byggene ytterst i sundet, vil utsikten sperres fra Skansen og store deler av Tromsøbrua blir borte. Vi vil snu på planene og ha de høyeste byggene på land i stedet, og så trappe høyden ned utover, sier Kögeler.

Fortidsminneforeningen leverte i sin tid merknader til utbyggingsplanene, uten at de noen gang ble behandlet. Merknadene forsvant på mystisk vi i prosessen. De tar til orde for at utbyggingen ved verftsområdet blir et fremtidsrettet og bilfritt område.

– Det er planlagt 1.000 innendørs parkeringsplasser. Dette er et veldig sentrumsnært område. Dropp parkeringsgarasjen eller kutt ned til maks en tredjedel. Det gjør at gatenivået i området ikke må bygges to meter høyere enn Skansen.

Les også: Får penger til havneopprydding.

– Fjern Holmbrygga

Foreningen er opptatt av at festningen Skansen, som byens eneste kulturminne fra middelalderen, er unik og av nasjonal verd, og har stort potensial som turistattraksjon. I tillegg trekkes de fram Tromsøbrua, som nå er fredet.

– Tromsøbrua er et varemerke og et ikon for byen. Vi må ikke tillate at den blir skjult slik planlagt.

Fortidsminneforeningen håper kommunen kan overta Holmbrygga, for å rive den og reetablere en naturlig fjære mellom Skansen og sundet.

– Det vil avbøte tap av utsikt på skipsverftstomta. Skansen blir mer synlig fra sjøen og man får tilbake litt av det opprinnelige.

Jos Kögeler og Fortidsminneforeningen vil også jobbe for at deler av vollgrav på «bysiden» av Skansen rekonstrueres, for at dets historiske betydning blir mer synlig.

– Da vil vi få løftet Skansen som det festningsverket det var i middelalderen, som en utpost mot Russland, bygd for å forsvare Norge mot Russland.

Les også: Vil prege byen med kunst.

Optimistisk

Daglig leder Knut Rye-Holmboe i Vervet Eiendom mener det er all grunn til å være optimist før fredagens megling.

– Jeg er betinget optimist før megling og har tro på en løsning. Jeg tror partene vil komme til enighet om en fullgod løsning som både ivaretar Riksantikvarens hensyn til kulturminnene og tiltakshavers behov for utvikling av området, sier Knut Rye-Holmboe.

Striden rundt havneterminalen på Prostneset endte til slutt på departementets bord, fordi megling ikke førte fram. Det tror Rye-Holmboe ikke skjer i denne saken.

– Vi har god tro på god dialog for å finne en omforent løsning.

Han ser på innspillet fra Fortidsminneforeningen som konstruktivt.

– Det er det samme som det vi lanserte i det opprinnelige prosjektet.

Også Fortidsminneforeningen har tro på en meglingsløsning, for å unngå at kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore

Sanner må skjære igjennom.

– Jeg håper ikke saken går til departementet, det vil bare forsinke hele prosessen, som vi så med Prostneset. Det er til alles fordel at det blir enighet i meglingen, sier Jos Kögeler.