Det var ved inngangen til 2015 totalt 1.932 tunge motorsykler registrert i Tromsø kommune. Dette er 58 flere enn på samme tid ett år tidligere. Det gir en MC-vekst på 3,1 prosent i Tromsø. I hele Norge har det vært en vekst på 3,6 prosent. MC-feberen er altså hakket lavere i Tromsø enn i resten av landet.

Les også: Verdens nordligste Harley-Davidson-forhandler mottok pris

BMW vokser mest

Det er Honda som utpeker seg mest i Tromsø. Japaneren er på topp med 375 utgaver, som gir en markedsandel på 19,4 prosent. Harley Davidson (HD) følger etter med 299 i tallet. Så er det to merker som deler tredjeplassen her lokalt, og det er Suzuki og Yamaha. De finnes begge i 276 YY eksemplarer.

Men det er BMW som har «størst fart» av de største merkene. Det er totalt 157 eksemplarer av tyskeren i Tromsø, som er elleve flere enn året før. Det gir en vekst på pene 7,5 prosent her lokalt.

– Vi opplever et vesentlig større trøkk på BMW-modellene, i alle fall til å være såpass tidlig på sesongen som det er, sier daglig leder ved Tromsø Motor AS, Yngvar Stoltz.

Stoltz anslår at Tromsø Motor, som er eneste BMW-forhandler i Tromsø, har solgt flere enn elleve sykler, da de også leverer til Finnmark. Han tror den økte populariteten skyldes regjeringens kutt i engangsavgiften på MC.

– Etter nyttår har flere modeller blitt mellom 10.000 kroner og 30.000 kroner billigere.

Ifølge VG har BMW R1200GS vært Norges mest solgte motorsykkel i mange år. Den kommer svært bra ut i det nye avgiftssystemet. Etter nyttår falt prisen fra 234.500 til 204.000 kroner – hele 30.500 kroner. Samtidig falt også prisen på en av de tøffeste konkurrentene til BMW R1200GS, KTM 1190 Adventure. Her er prisreduksjonen på hele 31.700 kroner.

Se bildeserie: Motorsykkelens dag

Fullstendig ribbet

Utviklingen på BMW-sykler er tett etterfulgt av Kawasaki, med en økning på 6,1 prosent (12 stykk). Det er totalt 209 Kawasaki-sykler i Tromsø.

– Vi har virkelig lagt merke til at populariteten har økt. Vi har solgt ut alt vi hadde omtrent. Vi har en sykkel igjen, sier daglig leder ved Eide Motor & Utleie AS, Yngve Bjørklund.

Han forteller at folk har vært helt desperat etter motorsyklene.

– Etterspørselen er så stor at vi nå støvsuger Europa for å få tak i sykler, forklarer han.

Ifølge Bjørklund er pågangen høyst uvanlig. Også han tror nedgangen i avgiftene har vært avgjørende for salget.

Les også: Hekta på sykkel

«De seks store»

I Norge domineres MC-markedet av seks merker, og disse gjør seg gjeldende stort sett over hele fjøla. Helt øverst finner vi Honda, som det finnes 28.879 utgaver av i vårt landstrakte land. Det gir en markedsandel på drøye 18 prosent. Nesten hver femte tunge MC er altså en Honda. På plassen etter kommer Yamaha, som teller 20.982 eksemplarer, mens Harley Davidson kommer for fullt bakfra med sine 20.207 utgaver.

De tre siste blant de «seks store» er Suzuki (18.856 eks), Kawasaki (11.184) og BMW (9.996)

Vinner i Norge

Det er BMW som øker mest i Norge, om en regner prosentvis utvikling blant de største merkene det siste året. Akkurat som i Tromsø, altså. Antallet har bare det siste året økt med 7,8 prosent, noe som må sies å være en markant økning når en tenker på at dette gjelder hele landet.

Harley Davidson er også i vinden, og har økt med 6,5 prosent. Høyst sannsynlig vil HD neste år passere Yamaha og bli Norges nest største MC-merke. Den har også klart størst reell økning, med en vekst på 1.226. BMW har en økning på 723 eksemplarer, og teller totalt 9.996 ved inngangen til 2015. Politietaten har kjørt BMW i årevis, noe som har en enkel forklaring:

– Alle våre sykler er av merke BMW. BMW har også vært den eneste tilbyder og dermed eneste leverandør til politiets MC i mange år, opplyser Thea Engelsen i Politidirektoratets kommunikasjonsavdeling.

BMW R1200GS har i mange år vært Norges mest solgte tohjuling. I år falt prisen på modellen med over 30.000 kroner. Foto: Privat