En ny kartlegging av Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at mange lærere i Troms ikke innehar riktig kompetanse i fagene de underviser i. Nå ber stortingsrepresentant skoleeierne prioritere videreutdanning.

Uten studiepoeng

En gjennomgang fra SSB viser blant annet at hele 51 prosent av lærerne som underviser i engelsk i grunnskolen i Troms mangler studiepoeng i faget.

For matematikk mangler 12 prosent studiepoeng, mens det i matematikk er syv prosent.

Rapporten fra SSB viser at rundt én av syv norsklærere og én av fem matematikklærere i grunnskolen ikke har noen studiepoeng i undervisningsfaget sitt. I engelsk mangler over 40 prosent av lærerne studiepoeng i faget de underviser i. Dette er svært alvorlig, mener stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (Høyre).

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) ber nå skoleeiere i fylket om å kartlegge kompetansen til lærerne på sin skole og satse på videreutdanning.

- Vi trenger mer videreutdanning for å få opp det faglige nivået – særlig i basisfagene norsk, matematikk og engelsk. I Troms mangler to av ti lærere i grunnskolen studiepoeng i undervisningsfaget sitt. Det er for dårlig, sier han i en pressemelding.

Verst i engelsk

Stortingsrepresentanten viser til Aftenpostens oppslag om at mange matematikklærere aldri har studert faget. Her kommer det også fram at mange lærere har en forholdsvis lav grad av fordypning i undervisningsfagene sine, også i basisfagene norsk, matematikk og engelsk.

Hele 53,3 prosent av lærerne har under 30 studiepoeng (et halvt år med studier) i engelsk, mens tallene for norsk er 21 prosent og matematikk er 28 prosent. Det betyr at over halvparten av engelsklærerne i fylket mangler anbefalt kompetanse for å undervise i faget.

2359 lærere

Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet er det per i dag totalt 2359 lærere i grunnskolen i Troms.

- Læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring og derfor er dette en utfordring vi må ta på alvor. Vi vet også at lærerne selv ønsker seg mer videreutdanning. Over 7.000 lærere søkte om slik utdanning i år, dobbelt så mange som i 2013. Hittil har ikke lærerne fått gode nok muligheter til å ta videreutdanning. Det er Høyre/FrP-regjeringen i ferd med å endre på. Staten tar en større del av regningen når lærerne tar videreutdanning, og flere lærere får muligheten til å få faglig påfyll, sier han.

Regjeringen satser

Men også skoleeierne, det vil i hovedsak si kommunene, har et stort ansvar for å legge til rette for at lærerne får den kompetansehevingen de trenger. Det er dem som innvilger lærernes søknad om videreutdanning, mener han.

- Her må kommunene kjenne sin besøkelsestid. Selv om mange skoler i Troms har få ressurser er det likevel avgjørende at kommunene selv setter prioritering av videreutdanning for lærere høyt, sier stortingsrepresentanten.

Tidligere i år kom det tall som viste at regjeringen satser stort på videreutdanning. Aldri før har så mange lærere fått tilbud om videreutdanning som nå. Regjeringen har økt tilbudet med over 1.500 studieplasser, fra i underkant av 2.000 studieplasser i 2013, til rundt 3.600 studieplasser i år.

- Regjeringen vil også gi tilbud om videreutdanning til enda flere lærere i årene som kommer. Den muligheten må kommunene i Troms gripe. Enda bedre lærere vil gi enda flinkere elever. Med all utviklingen vi ser i Troms i årene som kommer er det en investering i vår felles framtid, sier Gudmundsen.