Transportøkonomisk institutt (TØI) har utformet en rapport som omhandler unge bilførere og sosial aksept, og i en pressemelding skriver Statens vegvesen at «unge sjåfører opplever et sosialt press til å kjøre «litt over» fartsgrensen, både fra passasjerer i bilen, og fra andre på vegen».

De har derfor startet kampanjen «Ungdom og fart», for å rette oppmerksomhet mot unge sjåfører.

- Utfordrer grenser

«I 2014 var det 14 mennesker i alderen 18-24 år som ble drept i bilulykker. Til tross for en økning i 2015, er trenden nedadgående og positiv» skriver de videre i pressemeldingen.

- Det er ikke lett å være ung, og for mange handler det mye om identitet og tilhørighet. Noen vil utfordre grenser, og søker bekreftelse fra andre som de ser opp til. Dette kan også gi seg utslag bak rattet og på gasspedalen, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

-Om vi får de som kjører «litt for fort» til å holde fartsgrensene, sparer vi flere liv enn om vi kun får «råkjørerne» til å holde fartsgrensene, sier Lutnæs.

Unge forbilder

I èn av tre dødsulykker har farten vært bare litt for høy, 10-15 km/t over fartsgrensen, skriver Statens vegvesen i pressemeldingen.

I kampanjen har Statens vegvesen fått med seg både kjente YouTube'ere og gamere for å få frem budskapet til ungdommen.

- Det er særlig unge menn som utfordrer grensene, og blir drept i trafikken. I «Ungdom og fart»-kampanjen låner vi stemmen og kanalen til folk vi vet målgruppen stoler på og lytter til, for å overbevise om at litt fortere er mye farligere. Vi har ingen å miste, sier Lutnæs.