Seniorforsker ved Nofima, Kjell Midling, forteller at ny og mer skånsom teknologi har muliggjort levende fangst og lagring av levende torsk langs norskekysten.

– I dag er det sånn at det tas på land altfor mye torsk i vintersesongen for å dekke behovet, og den er av svært variabel kvalitet. Gjerne er den åtesprengt etter å ha spist mye sild, sier han.

Svaret på problemet er ifølge seniorforskeren å lagre fisken levende til den er av bedre kvalitet.

– Det vil ikke bare gi helårs tilgang på fersk fisk, men også en mer stabil kvalitet på fisken som leveres til forbrukerne, forklarer han.

Løse flaskehalser

Forskningsprosjektets fokus, er ifølge prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg, nettopp levendelagret torsk og hvordan man kan løse flaskehalsene i verdikjeden — hele veien fra fangsten til forbrukeren.

– Det har blitt gjort mye forskning på de enkelte leddene i torskenæringen, men aldri før har man kjørt et så omfattende, tverrfaglig og helhetlig forskningsprosjekt — det er helt unikt, forteller prosjektleder Geir Sogn-Grundvåg ved Nofima.

– Med på laget har vi alt fra Kansvik AS, som driver med levende fangst og lagring, til Halvors Tradisjonsfisk AS og Coop Norge. Alle ledd i næringen er representert — fra fangst og lagring, til produksjon og salg, legger Midling til.

Den nye laksen

En av bedriftene som er med på prosjektet, er Tromsø-bedriften Nergård AS, som omsetter fiskeprodukter for over 1.2 milliarder kroner.

Finansdirektør i selskapet, Arne Karlsen, forteller at de nå vil satse på fersk hvitfisk i tillegg til de ferdige fiskeproduktene som tørrfisk og klippfisk, og at levendelagret torsk vil være selskapets hovedfokus på denne fronten.

– Det å kunne tilby fersk fisk hele året er det som virkelig er interessant for oss. Samtidig ønsker vi at prisnivået på torsk skal opp, sier han, og fortsetter:

– I dag er kiloprisen på torsk rundt 16 kroner, mens den på laksen er 44 kroner. Laksen er et høyprodukt — det tror vi torsken også har potensial til å bli. Det er jo en delikatesse.

Også kategorileder hos Coop Norge, Nancy Nguyen, ser potensialet i den hvite tradisjonsfisken.

– Med større tilgjengelighet og mer stabil kvalitet vil vi kunne tilby langt flere ulike produkter — i alle prisklasser, utdyper hun.