I sommer sendte kommunen utkastet til kollektivtrasé i Strandfeltet ut på begrenset høring etter å ha utredet fem alternativ. Kommunen anbefaler å utvide veibredden i kurvene i Kråkebolleveien og fjerne holdeplassen nederst i bakken. Dette er ikke Nobina enig i.

– Den foreslåtte løsningen er etter Nobinas syn den mest utilstrekkelige av samtlige alternativer. Den løser ikke noen av de problemer som er påpekt med busstrafikk gjennom Strand. Sikkerheten er rett og slett ikke godt nok ivaretatt, skriver driftssjef Magnar Nilssen i Nobina i høringsuttalelsen til ny kollektivtrasé.

Nobinas primære ønske er at dagens trasé langs riksveien (0-alternativet) beholdes, alternativt å bygge ny trasé mellom snuplassen ved Blåselveien og Kamskjellveien.

– 0-alternativet samsvarer langt bedre med anbefalingen om fremtidens busstilbud i Tromsø. Om man mot formodning velger tiltak for å gjøre Strand mulig å trafikkere med 15 meters lange busser, svarer ny trasé i langt større grad på hovedproblemet, stigningsforholdet i Kråkebolleveien, mener Nilssen.

Flere beboere på Strand er imidlertid av samme oppfatning som kommunen om valg av kollektivtrasé.

– Kommunens anbefalte forslag, som alt er bygget for formålet, er selvsagt den eneste riktige kollektivtrafikktraseen i Strandfeltet. Dette er også grunnet tidligere grundig behandling i Tromsø kommune og Miljøverndepartementet, heter det i Bofellesskapet Kvaløysletta Sørs høringsuttalelse.

PÅ KOLLISJONSKURS: Driftssjef Magnar Nilssen i Nobina er på kollisjonskurs med kommunen om valg av busstrase på Strand. Foto: Ronald Johansen