Tromsø kommune ønsker å presisere alkohollovgivningen til byens utesteder, hvor blant annet sosiale medier har blitt sett på som et fristed for å drive alkoholreklame.

– Vi har sett en tendens på at enkelte av utestende har hatt et mer liberalt forhold til alkoholreklame i sosiale medier, sier kommunaldirektør for næring, kultur og idrett, Stein Vidar Loftås, til iTromsø.

Han fastslår at de samme retningslinjene gjelder i sosiale medier som i andre medier for øvrig.

Prikk eller inndragelse

Det betyr blant annet at utesteder som reklamerer med ”happy hour” eller avbilder for eksempel drinker, kan få irettesettelse av kommunen.

– Brudd på alkohollovgivningen straffes med prikkbelastning, eller i verste fall inndragelse av skjenkebevilgningen – også i sosiale medier, påpeker Loftås.

Blant annet ble Gründer Tromsø i fjor rapportert inn til kommunen for brudd på alkohollovgivningen. Den gang publiserte utestedet et bilde av et vinglass med teksten ”Kom innom og nyt et glass vin”.

Utestedet la seg den gang helt flate og fikk ingen sanksjoner grunnet formidlende omstendigheter.

– Ingen trussel

–Sosiale medier er for mange en forholdsvis ny markedsføringskanal. Derfor ser vi at det kan være hensiktsmessig med en generell folkeopplysning av de gjeldende retningslinjene. Dette er overhodet ikke ment som noen skjult trussel overfor utestedene i Tromsø, forklarer Loftås.

Kommunen ser heller ikke noe behov for å øke overvåkningen av utestedenes markedsføringstiltak.

– Vi får fort tips fra publikum om det er noen som bryter loven, slår kommunaldirektøren fast.