Omsorgstjenesten Sentrum skal nå med støtte fra Helsedirektoratet prøve ut nye metoder for å løse fremtidens omsorgsoppgaver. Med den formidable økningen i antall eldre, som er mindre syk og lever lengre, vil ikke hjemmetjenesten ha nok ”varme hender” å tilby i fremtiden. Nå kan kald teknologi bli løsningen på problemet.

Ikke bærekraftig

– Som ledd i en strategi for innovasjon i hjemmetjenesten skal Omsorgstjenesten Sentrum gjennomføre et pilotprosjekt. Vi må blant annet ta i bruk elektroniske løsninger og velferdsteknologi, vi må utnytte de over 67 år i tillegg til de pårørende som en frivillig ressurs, sier kommunaldirektør Eva T. Olsen.

Det er de store etterkrigskullene på 1940- og 50-tallet som vil sette fremtidens eldreomsorg på harde prøver dersom kommunene ikke gjør grep for å møte eldrebølgen som vil skylle over landet. Fram til 2040 vil antall eldre over 80 år ha doblet seg.

Dagens situasjon er ifølge kommunaldirektøren ikke bærekraftig i fremtiden og kan ikke fortsette. Kommunen utfordres både på kapasitet og kvalitet i eldreomsorgen. Hun mener de er motiverte for å gjøre de omstillingene som kreves av dem.

Nye løsninger

– Vi må være innovative, tenke nytt og utvikle nye tjenester. Vi er i farta. Det handler om å utbytte ressursene på en best mulig måte for å ta imot veksten som kommer. Fremtidens helsearbeidere kan bli teknoterapeuter. Utdanningsinstitusjonene må ha fokus på nye løsninger, og en av oppgavene blir å jobbe med eldre med tanke på forebygging og egenmestring, sier Olsen.

Også de eldre må involveres mer, og ikke bli pådyttet en omsorg de ikke ønsker.

– Vi ønsker mer brukerstyring, ikke bare brukermedvirkning. Vi må spørre brukerne hva som er viktig i deres liv. Mange eldre vil ikke ha hjelp og vil være selvstendige. De vil ikke at vi kommer over dørstokken til de, sier Margrete Selseng, sier prosjektleder Margrete Selseng.

Åpne for ny teknologi

Bare en så enkelt ting som skriving av kjørelister kan effektiviseres ved innføring av elektroniske kjørelister. Den frigjorte tiden gir med tid til den enkelte eldre.

– Vi har nok ikke fulgt godt nok med i timen for den teknologiske utviklingen, innrømmer Eva T. Olsen.

Hun tror de eldre er åpne for å ta i bruk ny teknologi, i mye større grad enn man tror i dag.

– Fremtidens seniorer er innforstått med mobile løsninger, bruk av apper og de er på internett. Det vil gjøre det enklere å prøve ut nye modeller. I Danmark, hvor man har kommet mye lengre enn oss, bruker de Skype i kontakt med de eldre.