Siden 2005 har Innovasjon Norge arrangert matfestivalen Matstreif i Oslo. Siden da har festivalen ekspandert til å bli Norges største matfestival og i dag strekker festivalområdet seg fra Rådhusplassen til Aker Brygge og Tjuvholmen. Tidligere har det kun vært Troms som har representert Nord-Norge med diverse bedrifter, men denne gangen er åtte bedrifter fra hele landsdelen til stede under samme stand, nærmere bestemt stand 49 på Rådhusplassen. Det er derfor kun Halvors tradisjonsfisk som er deltakende bedrift fra Tromsø.

– Jeg tror det blir veldig bra. Vi har vært med en gang tidligere og det viser seg at det er både viktig og morsomt for oss å være med å presentere produktene våre for mange på en gang, sier Liv Margrethe Hansen som jobber både som produksjonsmedarbeider og med kommunikasjon i Halvors tradisjonsfisk. Hansen reiser torsdag morgen ned til Oslo sammen med medarbeider Martin Thoner.

Oslo-markedet

Prosjektleder i Innovasjon Norge Troms, Mariann Sandnes kan fortelle at representantene fra Nord-Norge torsdagen før selve festivalen skal presentere produktene under et eget kundearrangement for matbutikker, matjournalister og lignende. Her skal kokk Johnny Trasti servere maten og på standen skal artist Jørn Hoel være med på å promotere produktene.

– Dette er noe som virkelig kan bidra til å få flere bedrifter i Oslo til å ta inn nordnorske produkter.

Noen av kriteriene som ligger til grunne når Innovasjon Norge velger ut deltakende bedrifter er at produktene er å finne på markedet i Oslo, eller er på vei til Oslo-markedet.

– Det bidrar til at både publikum som møter bedriftene under selve matmessen og de som får en smak under kundearrangementet lett kan få tak i de produktene bedriftene selger, sier Sandnes.

Gryteklart

Liv Hansen hos Halvors kan fortelle at de merker at det er stor interesse for deres klippfiskstrimler i hovedstaden.

– Det er jo et godt og tradisjonelt produkt som er tilgjengelig for alle i og med at et er gryteklart. Ettersom det er utrolig mange besøkende på matfestivalen tror jeg vi kan nå ut til veldig mange som er vårt mål med å delta på festivalen, sier Hansen.

Etter å ha deltatt tidligere kan Hansen fortelle at det gir effekt.

– Vi merker definitivt at det er interesse for produktene våre i Oslo, sier Hansen.