I 2009 lovet Tromsø kommune 100 ladestasjoner innen 2013, men foreløpig er lite gjort fra deres side for å få dette på plass. I 2016 er det under 30 ladestasjoner i byen.

Leder for byutviklingskomiteen, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), tør ikke love tiltak med det første.

– Nå kjenner jeg ikke til vedtaket i 2009, ettersom jeg ikke satt i kommunestyret på det tidspunktet. Men litt av utfordringen her ligger i at kommunen ikke har så mange direkte virkemidler, sier Ramberg.

MILJØBEVISST: Leder for byutviklingskomiteen, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), er selv miljøbevisst i hverdagen. Hun tror dog ikke kommunal støtte til elbil-ladestasjoner er en veldig god effektiv løsning for å redusere utslipp.

Setter krav til lading

Det hun dog kan love er strengere krav til elbil-tilpassing i fremtiden.

– Måten vi kan sørge for flere ladestasjoner på er ved å kreve dette ved nye boligprosjekter, altså en fast prosentandel av parkeringsplassene. Vi kan også gjennom vårt eierskap i Tromsø Parkering være med på å påvirke deres satsing på ladestasjoner, forteller Ramberg, som ikke tror ladestasjoner er elbileieres største problem.

– For de fleste elbileiere tror jeg ikke et utbredt nettverk ladestasjoner er et must, ettersom de som oftest lader hjemme om natta, konstaterer hun.

Ingen tilskuddsordning

En tilskuddsordning, som blant annet Oslo kommune har, vil hun ikke heller utelukke.

– Det er en mulighet som vi må se på, uten at jeg vil love noe her og nå, uttaler Ramberg, som dog er skeptisk til tilskuddsordninger for privatbilister.

– Jeg tror statlige ordninger som belønner elbileiere kan få folk til å se på en elbil som en fin bil nummer to. Det er ikke ønskelig, ettersom målet er å få færre biler på veiene, sier Ramberg.