– Man blir litt stolt av å jobbe i Vinmonopolet, sier Gøril Erikstad som er butikksjef for Vinmonopolet på Nerstranda.

Vinmonopolet har havnet på toppen av en ny undersøkelse. «Norsk Kundebarometer» måler hvor fornøyde forbrukerne er med bedrifter de er faste kunder hos.

– Det er mye hardt arbeid som ligger bak. Det er en organisasjon som fungerer bra og setter gode rammer for arbeidstakerne, så vi kan møte kunden på best måte, sier Erikstad.

Hemmelig oppskrift

Det er ikke nytt for det statseide monopolet å få en høy plassering i undersøkelsen. Men med en score på 86,5 poeng får Vinmonopolet nå også æren av å ha den høyeste scoren noensinne målt i kundebarometeret.

– Når vi scorer høyt år etter år, så stiller det store krav til at vi må holde oss der, sier Erikstad.

Selskapet har oppskrift de følger for å gjøre kundene fornøyde, avslører butikksjefen. Den består av fem steg.

– Oppskriften sier at vi skal se kunden, spørre etter kundens behov, lytte til kunden, tilby kunden et par varer ut ifra behovet og så skal vi si takk for besøket og ønske dem en god helg, sier Erikstad.

25 år

Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har målt kundetilfredshet blant norske forbrukere i 25 år. Bedriftene plasseres på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best.

«Bedrifter som oppnår mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine,» skriver Handelshøyskolen i en pressemelding.

5.184 forbrukere har blitt spurt, og undersøkelsen omfatter 159 bedrifter.