- Dette er ikke timebestilling, for det vil aldri være mulig her. Det legevakta vil kunne gi pasientene, er et tidspunkt for når de kan møte opp, forklarer enhetsleder ved legevakta, Helga Kramvik.

Prøver seg frem

I praksis vil det fungere slik at når man ringer legevakta, vil man få snakke med en sykepleier som vurderer hver enkelt henvendelse.

- Sykepleieren vil vurdere alvorlighetsgraden og hastighetsgraden, og ut fra dette gi pasientene et oppmøtetidspunkt. Det er viktig å være klar over at dette vil være et omtrentlig tidspunkt, ettersom legevakta er en beredskapsinstitusjon, der akutte tilfeller alltid må prioriteres først, forklarer enhetslederen.

Det er kun to uker siden legevakta i Tromsø startet opp med denne prøveordningen. Foreløpig avventer de litt med å gå aktiv ut og be alle tromsøfolk ta kontakt på telefonen før de møter opp på legevakta.

- Før vi går i gang med dette for fullt, vil vi være sikker på at systemet vårt, som blant annet omfatter tilstrekkelig telefonkapasitet, er på plass. Når dette er på plass, har vi tenkt å oppfordre byens befolkning om å ringe på forhånd, forklarer Kramvik.

Mer forutsigbart

Dette er på ingen måte snakk om noe revolusjonerende system. Flere andre legevakter rundt omkring i landet har allerede benyttet seg av ordningen i årevis.

- Vi vet at dette er noe legevakta har fått fint til andre steder, så vi har tro på at dette vil være en god løsning også her. Fordelen med en slik ordning, er at den gir mer forutsigbarhet både for pasienter og personalet. Dessuten gjør den det mulig for pasienter å vente hjemme, i stede for å tilbringe tid på venterommet, påpeker enhetslederen.

Hun kan fortelle at erfaringene personellet sitter igjen med så langt, er positive.

- Jeg snakket nettopp med en av sykepleierne på legevakta. Hun sier at denne ordningen i all hovedsak virker positiv på folk, påpeker Kramvik.