Ved utgangen av forrige uke hadde de tre polene i Tromsø solgt 536 liter mer sider enn i tilsvarende periode i fjor, en økning på hele 45,7 prosent.
Det viser nye salgstall fra Vinmonopolet.
Velger lett og lyst
Ellers er alkoholfritt (16,4 prosent), rosévin (11,7 prosent) og gin (10,9 prosent) kategoriene som øker mest fra i fjor.
– Det lette og lyse øker. Rosévin er den alkoholholdige drikkekategorien med størst vekst i Tromsø, slik den også er på landsbasis, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.
Nedgang i rødvinsalget
I motsatt ende finner vi druebrennevin (konjakk og brandy), som Tromsø-polene i år har solgt 3.588 færre liter av, en nedgang på 8,6 prosent.
Tromsøværinger har også kjøpt 16.380 færre liter rødvin i år enn i fjor, men på grunn av det store salgsomfanget utgjør dette en nedgang på kun 1,8 prosent.
– Det er en klar og tydelig dreining mot lette og lyse produktgrupper i Tromsø i år, men rødvin er fortsatt soleklart størst. Og slik kommer det til å være en god stund fremover, tror Nordahl.
Tror klimaendringer spiller inn
Kommunikasjonssjefen tror klimaendringene er en viktig årsak til at polet nå selger mer lette produkter.
– Det er flere grunner til at de lette produktene øker på bekostning av konjakk og rødvin. Mange synes nok det er rart, men vær og temperatur spiller faktisk en viktig rolle for salget vårt. Når det er varmere, velger folk lettere produkter, sier Nordahl og peker på at været er blitt litt varmere de siste årene, med mildere vintre.
– Jeg husker at det i januar og februar i år var lange perioder med mange plussgrader helt nord til Tromsø, og det hadde stor betydning for salgsmiksen vår. Vi selger ikke like mye tunge produkter når folk ikke kan bruke hytta til å gå på ski, og de velger å dra på bytur eller utenlandstur i stedet.
LES OGSÅ: Rekordslipp av juleøl: – Vi tar inn opp mot 200 varianter (for abonnenter)
– Mange vil leve sunnere
Nordahl har også en annen forklaring til at salget av de lettere produktene øker.
– Stadig flere velger å leve sunnere, og de unngår derfor produkter med høyt alkohol-, kalori- og sukkerinnhold.
– Flere velger hvitvin til julemat
Butikksjef Helen Myhre Hansen ved polet på Pyramiden merker godt endringene hos folk, spesielt tørsten etter sider.
– Vi har fått en egen siderhylle, og svært mange trekkes mot den. Folk vil ha skikkelig gårdssider i stedet for den søte butikksideren, sier hun.
Nå i juletiden har butikksjefen også oppdaget nye trender.
– Akkurat nå merker vi at flere velger hvitvin til julematen enn før, og nå før nyttårsaften selger vi en del mer cava og prosecco enn vi har gjort i romjula tidligere, sier Hansen.
Vinmonopolets salg i Tromsø (i liter)
Varekategori | 2016 | 2017 | Endring liter | Endring prosent |
Svakvin | 1 352 322 | 1 347 500 | -4 821 | -0,4 % |
Rødvin | 888 270 | 871 889 | -16 380 | -1,8 % |
Hvitvin | 335 066 | 342 397 | 7 331 | 2,2 % |
Musserende vin | 85 325 | 86 568 | 1 244 | 1,5 % |
Rosévin | 26 454 | 29 548 | 3 094 | 11,7 % |
Perlende vin | 10 356 | 10 495 | 139 | 1,3 % |
Aromatisert vin | 4 850 | 4 196 | -654 | -13,5 % |
Sider | 1 175 | 1 712 | 536 | 45,7 % |
Fruktvin | 826 | 695 | -131 | -15,8 % |
Brennevin | 216 078 | 216 557 | 479 | 0,2 % |
Vodka | 62 688 | 63 788 | 1 100 | 1,8 % |
Druebrennevin | 41 712 | 38 125 | -3 588 | -8,6 % |
Likør | 25 956 | 27 042 | 1 086 | 4,2 % |
Whisky | 25 442 | 25 785 | 343 | 1,3 % |
Akevitt | 20 205 | 20 785 | 579 | 2,9 % |
Bitter | 13 392 | 13 559 | 166 | 1,2 % |
Brennevin, annet | 12 449 | 12 307 | -142 | -1,1 % |
Gin | 6 612 | 7 335 | 723 | 10,9 % |
Rom | 3 127 | 3 319 | 192 | 6,1 % |
Brennevin, nøytralt < 37,5 % | 2 543 | 2 635 | 92 | 3,6 % |
Fruktbrennevin | 1 571 | 1 549 | -22 | -1,4 % |
Genever | 382 | 330 | -52 | -13,6 % |
Øl | 64 836 | 70 150 | 5 314 | 8,2 % |
Alkoholfritt | 7 842 | 9 126 | 1 284 | 16,4 % |
Sterkvin | 6 448 | 6 412 | -36 | -0,6 % |
Totalsum | 1 647 526 | 1 649 745 | 2 219 | 0,1 % |