TROMSØ: Prosjektet Sykkelbyen Tromsø er vedtatt forlenget med ett år. Prosjektet, som startet opp i 2013, har et budsjett på 18 millioner kroner.

På lista over tiltak som er ventet i 2015 står blant annet oppstart av arbeidet med en ny «sykkeltverrforbindelse» fra sentrum til Giæverbukta.

– Dette er nok det mest kostbare prosjektet vi har, og det skulle helst vært startet opp i år. Samtidig er det veldig mye som må på plass med tanke på tillatelser og godkjenninger, og dermed tar ting litt lengre tid enn vi ønsker. Vi starter arbeidet med «sykkeltverrforbindelsen» til våren, sier Vedeler.

Klimatrøbbel

Vær- og føreforhold er et av de største problemene Sykkelbyen Tromsø møter på når de planlegger sjøsetting av nye prosjekter.

– Vi har en veldig kort periode hvor det er mulig å gjøre ting med asfaltering, veioppmerking og belysning her i byen, og i tillegg skal alle andre også ha gjort ting i den korte sommerperioden. Det blir rett og slett konkurranse om entreprenørene i byen, og dermed tar ting tid.

Vedeler synes likevel ikke forsinkelser nødvendigvis er negativt.

– Det er bedre at det blir litt forsinket med forseggjort enn at det skal bli gjort i en hast, sier han.

Blir ikke ferdig

Når arbeidet med «sykkeltverrforbindelsen» starter til våren neste år er det ingen tvil om at den ikke blir ferdig i løpet av Sykkelbyen Tromsøs foreløpige levetid.

– Den blir garantert ikke ferdig i 2015, men da håper vi at Eiendomsavdelingen i kommunen overtar arbeidet hvis prosjektet ikke forlenges videre, sier Vedeler.

Prosjektet har flere tiltak på blokka for året som kommer. Blant annet skal det settes opp sykkelparkeringer på alle byens skoler, i tillegg til at det skal bli flere steder å sette fra seg sykkelen i sentrum.

– Erfaringer fra andre sykkelbyer viser at det blir mer attraktivt å velge sykkelen dersom det er enkelt å parkere den.

Skilting av hovedveinettet for sykling skal også igangsettes til våren, og da skal totalt 250 skilt settes opp på ulike ruter og hovedårer.

– Dette er også et av de svært kostbare prosjektene som igangsettes til neste år.

Etter at Sykkelbyen Tromsø satte opp sykkeltellere på Jaklins plass og ved UiT i mai har henholdsvis 34.500 og 39.000 syklister passert tellerne. Vedeler synes tallene er gledelige, men skulle gjerne sett at de var høyere.

– Vi håper at enda flere vil velge bort bilen til fordel for sykkelen, og vi håper at de kommende tiltakene vil bidra til det.