Tirsdag formiddag fikk Tromsø Taxi problemer med telefonlinja inn til sentralbordet. Det førte til at svært få kunder kom igjennom til selskapet.

- Det hoper seg opp og kundene får ikke bestilt drosje på denne måten, fortalte Harald Nilsen, vaktleder i Tromsø Taxi til iTromsø.

Ett døgn nedetid

Feilen ble rettet opp igjen onsdag ettermiddag.

- Vi var i orden igjen cirka halv tre, men da hadde vi kjørt over ett døgn på redusert kapasitet. Vi fikk opp en nødlinje ganske kjapt, men den hadde bare en tredjedel av kapasiteten vi pleier å ha. Nødlinjen måtte vi betjene på gammeldags, manuelt vis, så det tok mye lengre tid å komme igjennom. Det var nok mange kunder som ga opp, sier daglig leder Bjørn Føre.

- Tror du dere tapte mye penger?

- Det tør jeg ikke tenke på en gang. Vi hadde betydelig redusert trafikk.

Vanlig telefon størst

Føre forteller at bestilling via vanlig telefon er den største kanalen hos drosjesentralen.

- Man kunne bruke SMS-bestilling og app da telefonlinjene var nede, men de fleste bruker da altså telefon.

Selve problemet med linjene befant seg hos Telenor.

- Feilen lå på en datalinje hos Telenor. Det var et datakort som måtte omprogrammeres i Tromsø, og akkurat det kortet lå på Lillehammer. Det ble flydd oppover hit, forklarer Føre.

Et mareritt

Han forsikrer om at de nå har sikret seg mot lignende problemer i framtiden.

- Nå har vi etablert nødrutiner så vi ikke opplever det flere ganger, og dette er allerede delvis på plass. Dette orker vi ikke flere ganger, det var et mareritt.

- Har dere fått noen tilbakemeldinger fra kundene?

- De som ringte og til slutt kom igjennom spurte jo om hva i alle dager vi holdt på med, men folk tok det egentlig pent. Vi fikk jo ikke gjort noe særlig med problemet. Vi blir jo like sure som kundene våre når vi ikke kan transportere de dit de vil, det er jo ikke bra for verken oss eller dem, sier Føre.

- Skal ikke kunne skje

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, forteller at de fikk melding om feilen i halv ett-tiden tirsdag.

- Det var en feil på et kort og dette måtte bestilles og sendes oppover. Det er konfigurert og alt skal nå være oppe å gå igjen. Så et drøyt døgn senere var alt oppe igjen.

Telenor beklager tiden det tok å få rettet feilen.

- Det som er beklagelig i dette tilfellet, var at det første kortet vi sendte opp ikke fungerte. Dermed måtte vi bestille et til, og dette gjorde at det tok lengre tid å rette enn det normalt ville gjort. Det skal ikke kunne skje, men det skjedde dessverre i dette tilfellet, sier Krokan.