Inne på Storelva skole lukter det varm sukkerbunn og nystekte brownies. Litt lenger ned i gangen blander den søte lukta seg med noe som har stått altfor lenge i ovnen.
Det oser høy kakefaktor fra alle rom på skolen. Elevene i 9. og 10. klasse har nemlig fått i oppdrag av Bakehuset å finne opp helt nye oppskrifter.
– Vi har holdt på hele dagen. Det er skikkelig artig. Jeg har lært så mye. Jeg kunne godt tenke meg å bli baker, sier Charlotte Norum Hofsøy.
Sammen med gruppa holder hun på med å lage en syvlagskake med ulike farger.
– Bunnene har kakesmak, men kremen smaker bringebær og har masse ulike farger. Vi skal pynte den med hjertestrøssel, forteller hun.
– Vi har lagd en «Edvin-spesial» som vi har valgt å kalle den. En femlagskake med brownie, oreokjeks, ostekake og cookie-dough, sier Lukas Strømmesen Lauknes.
– Har du fått smaken på å bli baker?
– Nei, jeg tror ikke det er for meg, svarer Lukas.
Realfag møter praktiske yrker
Bakgrunnen for bakedagene på skolen, er et realfagsprosjekt satt i gang av lærer Ingvill Petersen. Hun søkte om midler fra ordningen «Lektor2», som tilbyr kompetanseutvikling og økonomisk støtte til ungdomsskoler og videregående som ønsker å involvere fagpersoner fra arbeidslivet i realfagsundervisningen.
Prosjektet har fått navnet «Hele Storelva baker», og går over to dager. Intensjonen er at elevene skal få øynene opp for realfag og bruke det praktisk i et yrke. Valget falt på bakeryrket og Bakehuset AS. De er til stede på skolen og gir elevene tips og triks.
– Det er et helt annet læringsutbytte. Elevene får se at realfagene vi har på skolen inngår i noens arbeidshverdag. I timene sukker de over regnestykkene, men her måler de opp ulike måleenheter som ingenting, sier Petersen med et smil.
– Vi håper jo samtidig å vise elevene de ulike karrieremulighetene. Det mangler bakere i Norge, legger hun til.
Vinner kanskje på kreativitet
Elevene har fått i oppgave av Bakehuset å utvikle nye oppskrifter på søtbakst, samt skape innhold til Instagram og TikTok. Det vil kåres en vinner både i kreativitet og i hygiene og orden.
De fleste elevene har valgt å forske fram nye kakeoppskrifter. Noen få har forsøkt å skape fram en ny type vannbakkels og en rullekake som ble litt i meste laget, forteller elevene, som inneholdt både karamell, oreo og brownie.
Smaksprøvene er dessverre spist opp før iTromsø rekker å ta bilder eller smake.
– Jeg tror ikke jeg kommer til å velge bakeyrket, sier Emil Johansen.
– Hva skjedde, Emil? Du har jo alltid sagt at du vil bli baker, spør læreren.
– Jeg vet ikke. Jeg bare endra meg. Etter at jeg begynte i tiende klasse, har jeg tenkt at jeg kanskje heller ønsker å bli lege, sier Emil.
– Satser dere på seier i bakekonkurransen?
– Vi kommer iallfall ikke til å vinne prisen for hygiene og orden, men kanskje vi kan vinne på kreativitet. Vi lager en barnebursdagskake med regnbue og enhjørning-tema.