BREIVIKA: I Tromsø rammes løyvehavere i Kattfjord og Brensholmen. I distriktet for øvrig – det vil blant annet si nord- og sørfylket – rammes totalt 40 taxieiere. Disse har rundt halvparten av inntektene sine fra denne typen kjøring. Nå fryktes konkurser.

Rammer hardt

– Dette rammer oss hard, erkjenner daglig leder Ole M. Johansen. Som eksempel nevner han at Bardufoss flyplass kan bli uten taxidekning. Det samme risikerer en by som Finnsnes.

– Det er ingen overdrivelse. Når inntektsgrunnlaget for disse taxiene, som alle er involvert i kjøring til og fra universitetssykehuset, faller bort, får det store konsekvenser. Hele samfunn kan bli rammet.

Johansen finner det særdeles merkelig at UNN-ledelsen har inngått avtale med et selskap som ikke har materiell til å klare oppgaven:

– Vi har – til avtalen går ut 1. juli – hatt 40 biler i sving. Det er personbiler som er i henhold til de kravene oppdragsgiveren har stilt.

Minibusser

– SSP har – så vidt jeg kjenner til – ingen taxi i denne kategorien rundt om i distriktet. Derimot skal de operere med minibusser med 16 seter. Men uansett mangler de antallet, konstaterer Troms Taxi-sjefen.

Den avtalen som selskapet har i dag, betyr inntekter på 20–25 millioner kroner årlig. Det er rundt 30 prosent av totalen Johansen & Co. henter inn.

Dramatisk situasjon

– For distriktsdrosjene og Troms Taxi som selskap, er tapet av pasientkjøring dramatisk.

– Likevel er organisasjonen enig om ikke å påta seg oppdrag for SSP. Muligens blir det fra konkurrentens og UNN sin side gamblet på at vi skal bli så desperate at vil tar oppdrag. Men her står vi samlet og er enige at ingen påtar seg kjøring for SSP, sier Ole M. Johansen som mener den nye avtalen setter pasientransporten flere tiår tilbake i tid.

I kjølvannet melder Troms Taxi AS at de vil klage inn UNN til nemnda for offentlige anskaffelser (Kofa). Årsaken er at sykehuset kun har gått på pris og ikke kapasitet. Det er i strid med forskriftene.

– Det blir smalhans

Taxieier Svein Roger Elvelund forventer smalhans de kommende månedene.

– Det er pasienttransporten som holder hjulene i gang i sommerhalvåret. Uten den, blir det tøft, mener sørreisamannen.

Den eneste løsningen Elvelund ser, er at ett av totalt tre løyver i hans distrikt går inn i løpet av året.

Noe bedre

– Det kan gi oss et pusterom og en bedring i inntekten.

For Elvelund betyr tapet av UNN-avtalen en nedgang i omsetningen på nesten 50 prosent.

– Inntekten har vært på 30.000-40.000 kroner i måneden. Og uten skolekjøring de kommende to månedene, blir det ikke mange kronene i kasse fremover.

Taxieieren har ikke hørt noe om at SSP skal etablere seg i Sørreisa, men at trafikken skal besørges av minibusser fra Målselv og Senja.

– Dersom det oppstår hastetilfeller, betyr det at Helse Nord og UNN har inngått en dyr avtale. Vi vil ikke ta oppdrag for SSP, men dersom trafikkontoret ringer, vil vi selvsagt kjøre. Men ikke til helsetakst som p.t. er halve prisen i forhold til full takst, sier Elvelund.

Har satt klare krav

Helse Nord og UNN har stilt klare krav til Stein Sørensen Persontransport AS.

– Selv om distriktet er store, har SSP sagt at de skal dekke alle områder. Her har vi også satt klare krav til komfort slik at pasientene får en best mulig opplevelse til og fra sykehuset.

Innkjøpssjef i Helse Nord, Rune Sætermo, ønsker ikke å røpe detaljer fra avtalen med SSP. Men han understreker at dersom ikke avtalepartneren leverer i henhold til kontrakt, kan avtalen brytes.

– Vi er også innforstått med at SSP ikke skal være totalleverandør. Derfor er vi innstilte på at vi også må benytte andre aktører.

Markedspris

– I disse tilfellene er det markedspris som gjelder. Sammenlignet med avtalen – hvor det godtgjøres for tur/retur – vil en innleid aktør kun få betalt for turen til sykehuset.

Sætermo presiserer at Helse Nord fortsatt har avtale med Troms Taxi i andre deler av fylket – blant annet Midt-Troms.