Arbeiderparti-politikeren er rystet over den ferske mobbeundersøkelsen fra UiT – Norges arktiske universitet som viser at elever i Tromsøskolen mobbet like mye i 2013 som ved tusenårsskiftet, og at det med tiden har kommet andre former for mobbing som gjør den skjult; digital mobbing troner lista for hvilke type mobbing som blir tatt i bruk.

– Jeg mener at denne type mobbing ikke er blitt tatt alvorlig nok. Det handler om trivsel på skolen og at elevene føler de blir sett, sier Hofsøy.

– Derfor er vårt skoleløfte at vi vil ha 40 nye lærere til Tromsøskolen. Slik vil lærerne kunne ha tid til å se elevene sine, legger hun til.

Stor forskjell

Hun mener at de viktigste tiltakene ved skolene ikke er iverksatt ennå.

– Allerede har kommunestyret en strategiplan for mobbing i kommunestyret, men fremover vil vi bruke mer tid og fokus på trivsel i skolene, sier kommunestyrerepresentanten.

Den store forskjellen ligger i at dagens elever er vokst opp i en digital verden, mens lærerne ikke er vokst opp med internett på samme måte.

– I og med at dette er en skjult form for mobbing, og vi er i verdensklassen når det kommer til bruk av sosiale media, så bør elevene få mer oppmerksomhet.

Ressursmangel

Hofsøy påpeker derimot at lærerne i Tromsøskolen allerede gjør en god jobb.

– Alle politikerne er så klart imot mobbing, men ressursmangelen som Tromsøskolen opplever i dag bidrar ikke til å gjøre situasjonen rundt mobbingen noe bedre, mener Hofsøy.

I undersøkelsen kommer det fram at gutters mobbing har blitt «smartere» eller intellektualisert. Det har blitt en markant nedgang i fysisk og verbal mobbing, mens trakasseringen har forflyttet seg over på den digitale arenaen.

iTromsø lyktes ikke i å få tak i byråd for utdanning, Anna Amdal Fyhn, for ytterligere kommentarer til saken.