Den planlagte brua til Kvaløya har potensial i seg til å bli en ny E8-sak. Igjen har Statens vegvesen anbefalt bru foran tunnelbygging. Igjen har Høyre og Frp gått inn for det motsatte.

Planene for den nye Kvaløyforbindelsen ble lansert med brask og bram denne uken, og krangelen er allerede i gang. Situasjonen er slik at det er byggestopp på Kvaløysletta, ettersom Sandnessundbrua rett og slett ikke tåler mer trafikk. En ekstra forbindelse er nødvendig hvis man skal fortsette utbyggingen på Kvaløya.

Brynsmor Evans i Miljøpartiet De Grønne er eneste lokalpartileder som er imot hele Kvaløyforbindelsen. Tror imidlertid at hvis man ser 10–20 år fram i tid, vil et slikt valg skape kjempeproblemer for en by i kraftig vekst. Så mange realistiske alternativer til å bygge ut på Kvaløya, ser jeg heller ikke.

Ny bru lanseres som den rimeligste løsningen, men tanken er at denne skal finansieres med bompenger. Frp kan hestehandles med på en slik avtale, men setter foten ned for at det da også skal bli bompenger på Sandnessundbrua. Man trenger ikke være Tor Erling Staff for å komme opp med det kritiske spørsmålet: «Vil ikke det bare føre til at alle fortsatt kjører der?» Jeg vet i alle fall hva jeg selv ville valgt, hvis et bompengefritt alternativ var et steinkast unna.

Flertallet i Byutviklingskomiteen vedtok tirsdag ettermiddag å gå for en løsning som Statens vegvesen mener er for dyr, nemlig alternativ B6-B7, med sammenhengende kryssløsninger i tunnel under bakken Breivika-Langnes-Håkøya. Mye tyder på at en ny E8-lignende debatt er i emning. Og jeg blir ikke overrasket om det igjen går prestisje i det, fra Vegvesenets side.

Det er mulig at det kun er jeg som lurer på dette, men er det vanlig at Statens vegvesen er en så klar part og pådriver i en veisak? I E8-diskusjonen endte de opp som en av de ivrigste agitatorene. Kan vel ikke komme på eksempler fra andre steder i landet, hvor de som fagpersoner så steilt stod på den ene løsningen. Vil det samme også skje i denne diskusjonen? Det er jo til syvende og sist de bevilgende myndigheter som bestemmer hvor mye penger man er villige til å bruke på det. Og det kan da ikke være Statens vegvesen sitt mandat å stå for byplanleggingen i Tromsø.

Uansett tror jeg på ingen måte at siste ord er sagt i denne saken. La oss bare håpe at debatten ikke varer i 30 år til.