– Vi har en del henvendelser og får mye tips om nettbutikker som tilsynelatende selger merkeklær. I flere tilfeller får kunden dårlige kopier, om de får varen i det hele tatt, sier Helene Falch i Forbrukerrådet i Troms.

– Han var på gråten

iTromsø har fått tips om flere nettbutikker som selger den populære vinterjakken Canada Goose, til en pris som ligger langt under butikkpris.

– Vi vet at det finnes veldig mye kopier på akkurat Canada Goose, og disse selges for rundt 1.500 kroner. Det er så langt under originalpris at det er for godt til å være sant, sier Falch.

For de originale jakkene fra Canada ligger med en utsalgspris på rundt 6.000 kroner. I flere år har Mona Abelsen på MAS vært eneste selger av merket i Tromsø.

- Jeg hadde en gang en gutt som var på gråten da jeg fortalte han at jakkene han hadde kjøpt på nettet var en kopi. Dette er intet nytt fenomen og jeg får ofte henvendelser fra kunder, sier Abelsen.

Kopier på internett

Hun forteller at alle jakkene som selges som Canada Goose på nettet er kopier.

– Det er så enkelt som at produsentene ikke selger originalene på nett. Så er jakken kjøpt på nett, er det en kopi. Senest før helgen kom en kunde for å spørre om jakken hun hadde kjøpt på en nettside var ekte. Jeg synes jo det er trist å måtte fortelle dem sannheten, når de har betalt en del for varen.

Hun forteller at mange har begynt å forstå at det florerer med kopier.

- Det virker som folk har fått øynene opp for det i den siste tiden. Men jeg synes det er trist og forkastelig at de selger kopier som regelrett sverter det originale merket som jeg selger – og vet er et bra produkt.

– Vær kritisk

Flere nettbutikker som selger disse kopiene utgir seg for å være legitime og norskeide butikker.

– De fleste av disse nettbutikkene er slett ikke norske, selv om de tilsynelatende er det. Mange bruker halvdårlige oversettelser, så om språket er skrevet på en merkelig måte kan det også være et tegn, sier Falch og fortsetter:

- I bunn og grunn sier vi til forbrukere at ting som virker for godt til å være sant, som oftest er det. Man bør være kritiske til tilbud som er så gode at man nesten ikke tror det, sier Falch.