Prosjektleder Per Solér i Sykkelbyen Tromsø og nestleder Marinette Granberg i Hamna bydelsråd kommer på folkemøtet, og det håper de mange andre gjør også.

Ikke komplett

Jeg er meget optimistisk og håper på god oppslutning i kommunestyresalen på rådhuset mandag kveld. Jeg håper det kommer 100 mennesker, sier Solér, som skal lede møtet og sykkelstrategiprosessen.

Målet er at byen skal bli en helårssykkelby, men Tromsø mange utfordringer når sykkelstrategien for de neste ti årene skal stakes ut. Derfor inviterer Sykkelbyen Tromsø «hele» byen til folkemøte på Rådhuset for å få hjelp til hvordan det kan skapes en god sykkelkultur, hvor sykkelen skal ha prioritet foran bilen og hvordan satse på sykkel som mosjon.

– Vi har fått en fin gang – og sykkelvei til Hamna, men mangler fortsatt rundt nordspissen av øya. Det er heller ikke tilrettelagt for sykling i lysløypa nord for Grønnåsen. Det betyr at alle som for eksempel skal sykle til jobb på UNN eller universitetet får store omveier, sier Marinette Granberg.

Sykkel på dagsorden

Selv er hun er ivrig syklist fra mai til oktober, men da må hun enten sykle rundt Sydspissen eller via Stakkevollvegen til Strandtorget hvor hun jobber.

– Det er rundt syv kilometer hver vei, men det går like fort med sykkel som med bil, på grunn av rushtidskø.

Alle bydelsrådene, kommunens ungdomsråd, frivillige lag og foreninger, skoler, byens største arbeidsplasser og sykkelfolk flest får nå sjansen til å sette sykkel på dagsorden.

– Vi ønsker innspill om hva vi skal gjøre. Vi skal se fremover, ikke bare ett år, men fram til 2025. Vi skal jobbe for at kommunen får mer fra belønningsordningen til sykkelsatsing og det øvrige transportnettet, sier Solér.

Trenger bevisstgjøring

Sykkelbyen Tromsø ønsker at folkemøtet kan bidra til at de får tilbakemeldinger både på fremtidig utforming av gang – og sykkelveianlegg, veikryss, snarveier, skilting og sykkelparkering.

– Vi ønske ikke å legge begrensninger på folk, samtidig skal vi ikke love mer enn vi kan holde. Vi må være realistisk i hva vi kan få til, sier han.

– Det er også viktig å bevisstgjøre folk om at avstandene ikke er så store, og at arbeidsgivere kan legge til rette for sykkelbruk ved å ha tilgang til dusj og garderobe, og kåre årets syklist i bedriften, sier Granberg.

På folkemøtet blir det også anledning til å teste el-sykkel og få vedlikeholdt vintersykkelen.