Forrige uke kunne iTromsø informere om at busselskapet Nobina, som er hovedleverandør av busstjenester i Tromsø, er i ferd med å prøve ut ny programvare på de omstridte hybridbussene sine.

En endelig evaluering av den nye programvaren skulle være ferdig på fredag i forrige uke, men konklusjonen lar vente på seg.

Prosjektet utvides

Ifølge driftsansvarlig i Nobina, Magnar Nilssen, var det for tidlig å trekke konklusjoner i forrige uke.

– Det ble for tidlig å evaluere prosjektet på fredag. Volvo jobber nå kontinuerlig med å oppgradere programvaren, forteller driftssjefen.

Den nye programvaren til hybridbussene går på girkassen til bussene - den skal gjøre det lettere for bussen å veksle mellom elektriske motor og dieselmotor.

– Forrige uke testet vi ut den nye programvaren på fem busser. Nå er prosjektet utvidet, og vi tester ut programvaren på alle hybridbussene, sier Nilssen.

Store ressurser

Nilssen kan ikke gjøre annet enn å håpe på at hybridbussproblemet vil løse seg snarlig. For det er på vinterføre hybridbussene får problemer.

– Volvo jobber på spreng med å løse problemet. De har satt inn store ressurser og sine beste menn på å løse saken, forteller Nilssen.

45 prosent av bussparken til Nobina består av hybridbusser. Hvis ikke bussene fungerer når snøen setter inn, vil Tromsø kommune oppleve et år til med store bussproblemer.

– Vi satser på at problemet løser seg, fastholder Nilssen til iTromsø.