– For oss er dette en stor kontrakt, faktisk den nest største vi har. Den betyr mye både for bedriften og for tromsøavdelingen, sier avdelingsleder Rune Slettli i Renholdsservice AS.

Han opplyser at treårskontrakten med Pingvinhotellet UNN Tromsø er på flere millioner kroner, men ønsker ikke å gå ut med eksakt hvor mange.

– Det er uansett litt vanskelig å fastslå, da vi ikke kjenner belegget på hotellet ennå, sier Slettli.

Overtar ansatte

Renholdsservice ble startet på Skjervøy i 1984, men har sin største avdeling i Tromsø, der 45 av de rundt 80 ansatte holder til. Nå blir tromsøavdelingen nødt til å bemanne ytterligere opp.

Les også: Disse blir nye sjefer på Pingvinhotellet

Ifølge avdelingsleder Slettli vil selskapet bruke mellom fem og ti årsverk samt en del tilkallingsvikarer på Pingvinhotellet. Som følge av virksomhetsoverdragelse av det gamle pasienthotellet, overtar Renholdsservice ansvaret for ni personer fordelt på 5,5 årsverk fra UNN.

– Dette er noe både vi og dem er positive til. Og slik det ser ut nå, blir alle med videre, sier Rune Slettli.

Tror på vekst

Renholdsservice startet med hotellrenhold først våren 2013, da de fikk kontrakt som underleverandør på Smarthotel Tromsø i Vestregata.

– Vi har lært veldig mye av arbeidet på Smarthotel, ikke minst hva gjelder bemanning, kvalitet og rutiner. Uten denne kontrakten spørs det om vi hadde klart å vinne anbudet på Pingvinhotellet, sier Slettli.

Les også: Tilbyr ansatte rabatt på pasienthotell

De siste årene har Renholdsservice hatt en årlig omsetning på mellom 25 og 30 millioner kroner.

– Målet er å «bikke» 30 millioner i år. Det skyldes dels Pingvinhotellet-kontrakten, men også ytterligere potensiale i de andre avdelingene, sier Rune Slettli.

Det beste tilbudet

Pingvinhotellet, som med sine 483 senger blir byens største hotell og Europas største pasienthotell, skal etter planen åpne dørene 1. juli.

– Vi gleder oss til oppstart og ser fram til et godt og langsiktig samarbeid, sier Slettli.

Les også: Her er byens råeste hotellromutsikt

Ifølge hotellsjef Astrid Ronesen ble Renholdsservice valgt fordi de leverte det beste tilbudet ut fra de gitte kravene.

– Vi stilte tre krav. Det ene var gjennomførbarhet på 40 prosent, pris på 50 prosent og fleksibilitet på 10 prosent, sier Ronesen til Framtid i nord.

UTSIKT TIL HALVE TROMSØ: Slik blir utsikten fra 16. etasje på Pingvinhotellet. Foto: Tom Benjaminsen