SENTRUM: Kristin Røymo (Ap) forteller at hun er glad trasévalget rundt E8 gjennom Ramfjord endelig er unnagjort. Nå er hun klar på at momentet ikke må forsvinne, selv ikke med lederskifte etter kommunevalget.

Les også: Sier ja til østre alternativ.

– Dette er ei veldig viktig beslutning, det som er nødvendig nå er at politikerne samler seg og jobber for at det ikke blir ytterlige forsinkelser i bygging av veien, vi tåler ikke omkamper eller flere forsinkelser. Nå må veien bygges, fastslår hun.

Hun mener tromsø-politikerne må jobbe tverrpolitisk for å få veien realisert så fort som mulig. Samtidig legger hun vekt på at staten må ta ekstraregningen for det valget som nå er tatt.

– Det er viktig at staten nå tar på seg de ekstrakostnadene ved at veien bygges langs en trasé som blir dyrere. Der må det gjøres en god jobb fra lokalpolitikerne sin side for at det faktisk skjer, sier hun.

Avgjør til høsten

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen (H) forteller og at det nå gjenstår å få finansieringen av veien på plass. Kommunen skal nå gå i dialog med Statens vegvesen om en løsning.

– Kostnadsanslagene har ligget i overkant av en milliard. Når Statens vegvesen har prosjektert veien og den har gått ut på anbud får vi endelig svar på prisen, sier han.

Statens vegvesen var et av organene som hadde innsigelser mot at traseen skulle komme på østre side, til dels på grunn av høyere pris. De forteller at de nå tar saken til etterretning.

– Vi kommer til å gå i dialog med Tromsø kommune for videre planarbeid. I første omgang skal vi i møte med dem rundt begynnelsen av august, så tar vi det derfra, sier fungerende leder i Statens vegvesen region nord, Marianne Eilefsen.