Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) leverer en kraftig bredside mot Statens vegvesens rolle i spillet rundt ny E8 gjennom Ramfjorden.

– Jeg vet at det er konflikt rundt hvem som skal betale regningen for arbeidet med kommunedelplanen, men etter mitt syn er det klinkende klart at det er veivesenet som skal ta regningen, sier han til iTromsø.

– Betal for planleggingen

Han vil ikke gå så langt at han vil instruere veivesenet, men nære på.

– Du kan si at vi skal ha en veldig aktiv dialog med veivesenet slik at vi får løst opp i flokene, sier samferdselsministeren.

Solvik-Olsen sier at veivesenet må på banen og jobbe konkret med det østre alternativet.

Vegvesenet har en rekke ganger avvist å utføre det konkrete planarbeidet med en østre trase for E8 – og henvist til at det er gjennomført slike tidligere og at disse viser at et vestre alternativ er å foretrekke.

Må gjøre jobben sin

Ifølge Storvik-Olsen så har hele prosessen rundt E8 gitt både myndigheter og de politiske institusjonene dårlig rykte, og veivesenet må vite sin plass, mener han.

– Vi kan ikke ha det slik at veivesenet nekter å utføre planarbeid som er politisk vedtatt bare fordi etaten ikke har fått viljen sin, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren besøkte torsdag den store nordnorske reiselivsmessen Nord i Sør om bord i Hurtigruta – som ligger til kai nedenfor Akershus festning.

Merkelig prosess

Til deltakerne sammenfattet han E8-prosessen slik.:

- Det er et godt eksempel på hvordan en veiprosess IKKE skal gjennomføres, og vi skulle kunne gjennomføre flere seminarer om saken ...

Han emner at det er maktpåliggende at en ny E8 kommer raskt på plass – ikke minst sett fra et reiselivssperspektiv.

– Dere kan ha så flotte reiselivsprodukter som helst – om veien fram er som å ta hurtigruta i storm er dere like langt. Da ønsker ikke folk å komme tilbake, sier han.