Dertour Academy er et årlig arrangement som arrangeres av det tyske reisebyråselskapet Dertour i desember. Selskapet er ett av de største reiseselskapene i Europa, og omsetter for flere milliarder kroner i året.

Nå ønsker de å selge Tromsø som reisedestinasjon nummer én til tyske turister.

– Dette er verdt mange millioner kroner for reiselivet i byen, det kan det ikke være noen tvil om. Det har aldri blitt arrangert noe så stort som dette i reiselivssammenheng i Tromsø tidligere, sier direktør ved Rica Ishavshotell, Ulf Johansen.

Les også: - Aldri vært så mange i Tromsø tidligere.

Skjult skatt

Nordnorsk Reiseliv AS har organisert begivenhetene på vegne av Dertour, og administrerende direktør i Tromsø-selskapet, Arne Trengereid, har store forventninger til den potensielle avkastningen fra arrangementene.

– Vi har brukt store ressurser på å få i stand dette. Det er igjennom et samarbeid med Fjord Norge og Innovasjon Norge at vi har fått råd til dette, og det totale budsjettet ligger på cirka åtte millioner kroner. Vi kommer imidlertid til å tjene inn dette beløpet mangfoldige ganger i det lange løp, fastslår Trengereid.

De 600 reisebyråkonsulentene som ankommer Tromsø i desember er de beste av i alt 3.000 selgere i Dertour det siste året. Også et tyvetall reisejournalister og et knippe toppledere fra milliardselskapet kommer for å overvære begivenhetene.

Les også: Flere turister overnatter på norske hoteller.

Håper på opptur

– Erfaringstall fra andre steder hvor de har avholdt akademiet, viser at økningen på Dertour sitt salg i ettertid har ligget på 25–60 prosent, sier Treengereid.

Toppene i Dertour besøkte Tromsø tidligere i år. Deres reaksjoner var utelukkende positiv.

– De har gitt uttrykk for at de oppfatter Tromsø og Nord-Norge som en skjult reiselivsskatt, sier Arne Trengereid.

Turismen i Tromsø baserer seg i stor grad på tyske turister. De siste årene har imidlertid det tyske besøkstallet til byen sunket noe. Grunnen til det er at det blir færre og færre bussturister, noe som har vært en hovedåre for turistnæringen til Ishavsbyen i flerfoldige år.

– Vi har hatt et samarbeid med Dertour i halvannet år, og vi har allerede i år merket en positiv utvikling på besøkstallene i forhold til tyske turister, sier Trengereid.

Også reiselivssjef Trond Øverås er optimistisk med tanke på den videre utviklingen av Tromsø som reisedestinasjon.

– Det vi vet fra det tyske markedet er i hvert fall at kunnskapen til reisekonsulentene er svært viktig. Det er enklere å anbefale et område som du selv har vært i, og da sier det seg selv at det gagner Tromsø at 600 av de kommer til byen i desember, sier Øverås.

Les også: Tidenes rekord for fjellheisen.