– Jeg skjønte med en gang at dette var svindel, men det er ikke sikkert at alle skjønner det like lett, sier Jensen til iTromsø.

Han forsto at mailen var svindel fordi språket var dårlig, og fordi avsender hadde utenlandsk toppdomene. Nå advarer Jensen folk mot svindlerne som prøver å lure kunder av Sparebank 1.

Mange svindelmail

Kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 — Christian Brosstad, bekrefter at det er mange svindlere som gir seg ut for å være Sparebank 1 om dagen.

– Vi ber aldri kundene våre om å gi fra seg informasjon per e-post. Det er det svært viktig at kundene våre vet, sier Brosstad.

Brosstad ber innstendig kundene sine om å videresende svindlermailene til Sparebank 1, slik at banken får mulighet til å deaktivere dem.

– Alle banker opplever at svindlere misbruker identiteten deres i perioder. Nå for tiden er det Sparebank 1 de bruker, sier Brosstad oppgitt.

Ubehagelig opplevelse

Tromsøværingen Markus Jensen syntes det var en ubehagelig opplevelse å få svindelmail i innboksen sin.

– Men det er i ferd med å bli hverdagskost. Nå for tiden kan jeg motta et par slike i uken, sier han til iTromsø.

Han ber folk lese nøye igjennom e-post fra Sparebank 1 der de oppfordres til å avgi sensitiv informasjon.