– Tidligere besto oppkjøringen av 13 kjøretimer som alle måtte gjennom før de kunne kjøre opp. Nå blir det individuelt tilrettelagt hvor mange kjøretimer man trenger, forklarer Hans Roar Iversen, sensor hos Statens vegvesen

Individuell opplæring

De nye reglene kan virke strenge for noen, men for andre er det en gladnyhet.

– Prisen på oppkjøringen kan bli akkurat som den har vært. Den kan bli dyrere, men den kan også bli billigere om du viser gode kjøreegenskaper tidlig i opplæringen, påpeker Iversen.

For dem som nå skal ta mopedlappen kan det altså bli færre enn 13 kjøretimer, men det kan også bli flere.

– Endringene er gjort for å legge til rette for hver enkelt. Det er elever som trenger færre enn de opprinnelige 13 timene, men det er også dem som treger flere kjøretimer for å føle seg trygg på oppkjøringen, forklarer sensoren i Statens vegvesen.

Kjøreferdigheter

Det blir dermed opp til hver enkelt hvor høy prisen på mopedlappen blir, for nå kan man ikke bare møte opp på de obligatoriske timene og satse på at man skal lykkes på oppkjøringsdagen.

– Føreren må oppnå et visst nivå gjennom opplæringsfasen som tilsier at man er skikket til å kjøre opp. Det kan ta noen få timer, til veldig mange timer. Det går kun på hvor dyktig og hvor villig man er til å lære, understreker Iversen.

Gebyret hos Statens vegvesen blir det samme som det har vært, sett bort fra en liten økning som skjer hvert år.

– Det blir det samme som ved førerkort for bil, med at man må oppnå et nivå gjennom kjøretimer før man kan kjøre opp, poengterer Iversen.