Kåre Antonsen er pensjonert kaptein i forsvaret, og utflyttet tromsøværing i 55 år. En tid tilbake fikk han melding fra sønnen om at han ikke lenger trengte å dra til sin gamle hjemby for å få tak i tromsødelikatessen.
– Han tok ferga over Sognefjorden mellom Lavik og Oppedal og oppdaget at de solgte Mydland-pølser. Han sendte meg et bilde fra kiosken, fordi han har jo hørt hvordan alle tromsøværinger snakker om den «fantastiske Mydland-pølsa», forteller Antonsen med en latter.
Han la inn bildet fra sønnen på den lokale Facebook-siden «Tromsøsia». Der har bildet fått stor oppmerksomhet.
– Hittil er det over 400 som har likt bildet, så det sier vel sitt om hvor opptatte tromsøværingene er av Mydland-pølser, sier han.
Får pølser i posten
Selv har han en søster nordpå som innimellom sender pakker med Mydland-pølser til den pølsesugne broren i Bergen.
– Jeg er tromsøværing, selv om jeg forlot byen i 1969. Når jeg biter i en Gilde- eller Nordfjordpølse her nede så får jeg bestandig lyst på en Mydland-pølse, så det er stas når søstera sender en ti kilos-pakning til meg. Det er dyrt, men det er det verdt, sier Antonsen.
Og Mydlandpølsa ser ut til å være populær blant sogningene.
– Da sønnen var på retur over Sognefjorden fortalte han at alle pølsene var utsolgt. Så tydeligvis falt den i smak også her nede, sier Antonsen.
Nasjonal spredning
Ifølge Kurt Mydland, administrerende direktør hos kjøttprodusenten fra Tromsø, begynner resten av Norge å få øynene opp for matvarene fra nord.
– Vi har en selger som har klart å få avtale med fergene der nede, og de er nå å finne om bord på mange ferger. Vi har syntes det er veldig morsomt her på fabrikken, forteller administrerende direktør Kurt Mydland.
De siste tre-fire årene har kjøttprodusenten med fabrikk i Giæverbukta sakte, men sikkert, utvidet sitt domene til resten av landet.
– Vi har fått nasjonal distribusjon via Asko-systemet, og vi har begynt å sende pølser, spekemat og andre kjøttprodukter til resten av Norge, forteller administrerende direktør Kurt Mydland.
Vokser ut i landet
Fra før har pålegg (spesielt spekemat), blodpølse og de ulike sortene Mydland-pølser vært å finne på Spar-, Meny- og Kiwi-butikker sørpå, og salget står for cirka ti prosent av omsetningen på Mydland.
Ifølge Kurt Mydland er Mydland på tur å etablere seg som en nasjonal merkevare.
– Folk er blitt kjent med våre produkter, og når de får smakt dem så vil de ha mer. Det blir litt som ringer på vannet, sier direktøren.
Mydlands gode navn og rykte sprer seg også de gangene bedriften har kommet godt ut i nasjonale konkurranser eller pinnekjøtt-tester.
– Vi får telefoner fra hele landet når vi eksempelvis har scoret høyt i VGs pinnekjøttest, men det er jo en begrenset råvare som vi hovedsakelig leverer til Nord-Norge, sier Mydland.
Prøveperiode
Den senere tid har pølsene vært å finne på «bøljan den blå» etter at rederiet Norled – som er en av de største båtoperatørene i Norge – har startet salg av Mydland-pølser om bord også utenfor Nord-Norge.
– Vi har tatt inn pølsa på omtrent av halvparten av båtene som har betjent kiosk, og vil bruke den nærmeste tiden til å evaluere hvordan mottakelsen blir. Foreløpig er tilbakemeldingene gode, og pølsene blir godt likt av publikum, sier André Velickovic, divisjonsleder for catering i Norled.
Han forteller at det er cirka ti fartøyer som nå har fått Mydland-pølsa i kiosken i Vestland fylke.
– Om pølsa blir godt likt vil vi vurdere å ta den om bord i resten av flåten også, sier Velickovic.
Ikke svele-konkurrent
Selv er han glad i Mydland-pølsa, som han mener både smaker godt og har høy kjøttkvalitet. Det var hovedgrunnen til at man valgte å ta inn tromsøpølsa i første runde.
Men han tror neppe at pølser vil overta «ferdakost-tronen» fra den tradisjonelle svelen.
– Nei, det tror jeg neppe. Men pølsa vil bli et godt supplement til svelene, som er det vestlendingene tradisjonelt sett spiser på fergene, sier divisjonssjefen.
At pølsene nå er å finne på Vestlandet vil ikke føre til utvidelser av produksjonslokalene i Giæverbukta.
– Nei, vi har god kapasitet. Da vi bygde nytt i 2019 så var det med tanke på å kunne ekspandere, så vi har god plass til å vokse, sier Mydland.